مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: بروز تغییر در گونه‌های گیاهی، واکنشی به تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین محسوب می‌شود و دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۸۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵ 06 September 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا:حمزه ولوی گفت: هرگونه تغییر در شرایط اقلیمی، زمینه‌ساز بروز تغییرات در گونه‌های جانوری و گیاهی است.

او تصریح کرد: خشکسالی‌های بلندمدت، بر گونه‌های گیاهی و جانوری تاثیرگذار است، کمبود منابع آبی، جانوران خصوصا گونه‌های بزرگ جثه و پر تحرک را مجبور به کوچ می‌کند، حال آنکه در بسیاری از موارد مکان‌های جدید، امنیت کافی ندارد و همین عامل یکی از دلایل تلفات گونه‌های مختلف جانوری است.

ولوی یادآور شد: خشکسالی، چرخه اکوسیستم را دچار آسیب می‌کند زیرا نبود آب، موجب خشکیدگی مراتع شده و زمانی که علفزارها و مراتع به‌عنوان تامین کننده غذای حیوانات علف‌خوار نباشد، حیوانات گوشت‌خوار هم در تامین غذا دچار مشکل خواهند شد و این عاملی است برای ایجاد تغییرات در حیوانات، محل زندگی آنان و دیگر مشکلات و پیامدها.

او با بیان اینکه حیوانات در زمان بروز چنین مشکلاتی به‌دنبال تامین غذا و آب کوچ می‌کنند، یکی از عوامل مهم در تردد حیوانات در مسیرهای تردد خودرو و حوالی روستاها و شهرها را مشکلات خشکسالی عنوان و اضافه کرد: همین مهاجرت‌ها به دلایلی سبب اتلاف گونه‌های حیوانی می‌شود.

ولوی ادامه داد: دو گونه جانوری پلنگ و خرس قهوه‌ای در اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فرودین ماه امسال در فارس برای نخستین بار به تعداد زیادی جا به جا شده‌اند که این مهم باعث کشته شدن تعدادی از آنها شد.

وی با تصریح اینکه اگر گونه‌ای از گونه‌های جانوری مجبور شود از زیستگاه اصلی خود که روزانه و فصلی است، خارج و به مکان جدید منتقل شود، با خطرات احتمالی زیادی مواجه خواهد شد، گفت: به طور مثال خرس قهوه‌ای در رشته‌ کوه‌های موجود در شهرستان‌های مرودشت، اقلید و پاسارگاد زیست دارند که به دلیل خشک شدن چشمه‌ها به سمت باغ‌های سیب و انگور پائین کوه سرازیر شده‌‎اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه پراکنش گونه‌ها به ویژه گونه‌های جانوری به سه شکل مهاجرت‌های بلند مدت، فصلی و یا شبانه روی است، گفت: گونه‌ها در مهاجرت فصلی به دلیل تولید مثل، غذا و آب جا به جا می‌شوند.

ولوی با تأکید بر این نکته که تغییرات آب و هوایی و افزایش گرما می‌تواند جا به جایی عظیم گونه‌ها و یا نابودی آنها را رقم بزند، عنوان کرد: گونه‌ها حد بردباری متفاوتی دارند، مثلا علف‌خوار‌ها و لاک پشت‌های دریایی از یک عرض جغرافیایی مشخص، دیگر دیده نمی‌شوند.

وی همچنین حرارت را عامل تغییر دهنده حد بردباری‌های گونه‌های گیاهی دانست و تصریح کرد: حرارت ممکن است به مدت یک شبانه روز یک گونه را تغییر دهد و در گونه‌ای دیگر چند روز یا هفته این تغییرات به‌طول بینجامد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد: گونه‌های گیاهی قدرت جا به جایی ندارند، لذا بروز برخی تغییرات که گاه به مرگ گیاه منجر می‌شود، در مراتع و جنگل‌ها قابل مشاهده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار