تنها راه مقابله با ریزگردها همکاری کشورهای همسایه با یکدیگر است.
کد خبر: ۴۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ 30 May 2015

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مشکلات ریزگردها، معضلی است که همواره گریبانگیر استانهای کشور بوده و و در این میان استان فارس نیز از این مساله مستثنی نیست.

دکتر عزت الله رییسی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه شیرازبا بیان اینکه علت اصلی ریزگردها در استان فارس بخشی مربوط به خوزستان است افزود: بین 92 تا 95 درصد ریزگردها نیز مربوط به خارج از کشور است که از عراق، کویت، سوریه و عربستان صعودی وارد ایران می شود.

وی ادامه داد: باد شدید و خشکسالی باعث تشدید این ریزگردها می شود.

دبیر قطب زمین شناسی زیست محیطیبا اشاره به اینکه از سال 86 چه در عراق و چه در خوزستان خشکسالی وجود داشت افزود: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد سالهایی که بارندگی کم است ریزگردها افزایش می یابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیرازدر ادامه بیان کرد: علت آن این است که رطوبت خاک وقتی که بارندگی باشد دو کار انجام می دهد یکی آنکه رشد گیاهان مرتع زیادتر می شود و این مساله باعث کاهش سرعت باد روی سطح خاک می شود دوم آنکه خود گیاه خاک را به همدیگر چسبنده نگه می دارد و خود رطوبت هم این کار را می کند وقتی خاک رطوبت داشته باشد به هم چسبیده و باد نمی تواند آن را جابجا کند.

دکتر عزت الله رییسی اردکانیخشک شدن تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان را از دیگر عوامل تشدید ریزگردها دانست.

این استاد دانشگاه در خصوص اینکه چه راهکارهایی برای مقابله با ریزگردها و مشکلات آنها وجود دارد؟ گفت: در ایران باید به تالابهای هورالعظیم و شادگان آب رسانده شود و دوم می توانیم مالچ پاشی کنیم اما مشکل اصلی ما خارج از کشور است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار