مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: ساخت دو سیلو در مجموعه تخت جمشید در خارج از محدوده اعلام شده است که بر اساس رای دادگاه این دو سیلو باید تخریب شود.
کد خبر: ۲۴۲۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱ 08 June 2016

تابناک فارس به نقل از ایرنا:مسعود رضایی منفرد بیان کرد:از روزهای نخست و زمان پی کنی ساخت سیلو در حریم درجه دو تخت جمشید اخطارهای لازم داده شد اما سازندگان به این اخطارها توجه نکردند و به کار خود ادامه دادند ولی حکم دادگاه را با جدیت دنبال و اجرایی می کنیم.
وی افزود: در مدت زمان کمتر از یک ماه گذشته دو سیلو 20 متری در حریم درجه دو تخت جمشید ساخته شده است که با پیگیری های قانونی مجموعه روند احداث متوقف و این دو سیلو پلمب شده است.
رضایی منفرد اظهارداشت: در پی پلمب این سیلوها رای دادگاه به نفع میراث فرهنگی و مجموعه جهانی تخت جمشید صادر شده است و در حال طی روال قانونی برای تخریب این سیلوها هستیم.
وی اضافه کرد: ساخت در هشت و نیم متر مربع در این محوطه بلامانع است اما این سیلوها بیش از حد مجاز است که باید تخریب شود که باجدیت این مهم را دنبال می کنیم.
او زمان تخریب این دو سیلو را به دلیل انجام کارهای قانونی نامشخص عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون اخطاری از سازمان یونسکو در این زمینه به مجموعه تخت جمشید اعلام نشده است.
رضایی منفرد ساخت سیلو در حریم تخت جمشید دو تهدید اساسی در خطر مهم برای پرونده ثبت جهانی مجموعه تخت جمشید و نقش رستم عنوان کرد و عنوان داشت: این سیلوها پرونده ثبت شده تخت جمشید در فهرست آثار جهانی(یونسکو) را به خطر می اندازد.
وی گفت: همچنین این سیلوها برای ثبت جهانی پرونده مجموعه نقش رستم که در حال حاضر نیز دردست اقدام است، یک تهدید جدی است.
او با ارائه آخرین گزارش از روند ثبت مجموعه نقش رستم در فهرست آثار جهانی یونسکو افزود: پرونده ثبت جهانی نقش رستم در حال آماده سازی است که کار نقشه برداری بخشی از مجموعه هم انجام شود،پرونده به یونسکو ارسال می شود.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
نقش رستم نزدیک مجموعه تخت جمشید است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار