با همت هنرمندان و استادکاران کارگاه شیشه گری میمند که سالها به فراموشی سپرده شده بود دو باره جان تازه ای گرفت.
کد خبر: ۲۲۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴ 02 May 2016
تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صداو سیما: برای راه اندازی این کارگاه اعتباری بالغ بر شش میلیاردریال پیش بینی شده است که در فاز نخست کارگاه شیشه میمند با دو میلیاردریال اعتبار گشایش یافت.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی ئوگردشگری فارس گفت کارگاه هنر شیشه میمند با قدمت 1500 ساله و رویکرد جدید بازگشایی شد به طوری که از علوم دانشگاهی و طراحی های جدید نیز بهره گرفته شده و علاوه بر کارهای سنتی، هنر شیشه با طراحی های جدید نیز به بازار ارایه می شود.

الحمدی افزود : متاسفانه به دلیل تعطیلی و فراموش شدن این هنر برخی استادکاران و هنرمندان این حرفه به سمت مشاغل دیگر روی آورده اند که تلاش شده برای برای راه اندازی این کارگاه هنرمندان این هنر اصیل استان شناسایی شوند.

الحمدی با بیان اینکه کارگاه شیشه گری میمند فارس با استاد صناعی میمندی شناخته می شود عنوان داشت: در فاز دوم راه اندازی کارگاه شیشه میمند، دوره های آموزشی و حضور هنرجویان جوان در کنار استادکاران پیشکسوت اجرایی می شود تا این هنر به دست هنرمندان جوان ماندگار و احیا شود.

وی افزود: احیای کارگاه شیشه میمند آثار وبرکات بسیاری در بخش صنایع دستی استان دارد به طوری که در حاشیه احیای این هنر اصیل در استان، هنر پیزور بافی(نوعی حصیر) نیز احیا و فرصت اشتغال فراوانی برای هنرمندان و جوانان استان ایجاد می شود.

او گفت: رواج ظروف پلاستیکی موجب رکود صنعت و هنرشیشه گری شده به طوری که در گذشته عرق و گلاب شهرستان میمند فارس در ظروف شیشه ای ارایه می شدند اما به مرور زمان ظروف پلاستیکی جایگزین شده اند که احیای این هنر نیازمند ایجاد شرایط مناسب عرضه آن به بازار است.

هنرمندان شیشه گر در میمند از دیر باز با بهره گیری از هنر دست علاوه بر بطری و غرابه با اشیای شیشه ای تزیینی از جمله گلدان، گلاب پاش، ظروف تریینی، اشکال میوه ها و حیوانات نیز خلق می کردند.

هم اینک هنرمندان انگشت شماری پرچم دار این هنر در استان فارس هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار