76 محصول صنایع دستی استان فارس دارای نشان ملی و بین‌المللی است.معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان فارسبا بیان اینکه تا کنون 11 محصول صنایع دستی استان نشان بین المللی مهر اصالت یونسکو را کسب کرده‌اند افزود: خاتم، دست بافت های داری، ساخت سازهای سنتی، گلیم قشقایی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله هنرهای سنتی استان هستند که نشان بین‌المللی دریافت کردند.
کد خبر: ۱۲۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹ 09 November 2015
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:زهرا الحمدی معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان فارس از برگزاری سومین دوره اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در شیراز خبر داد و گفت: سومین دوره اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی استان‌های جنوب کشور به مرکزیت و دبیری استان فارس  از 20 تا 22 دی ماه در شیراز برگزار می‌شود. در این برنامه استان‌های جنوبی کشور شامل فارس، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان حضور دارند.

معاون هنرهای سنتی فارس در خصوص معیارهای ارزیابی هنرهای سنتی و صنایع دستی گفت: مرغوبیت و استفاده از مواد اولیه مرغوب در حد استاندارد، اصالت که نشانگر هویت، فرهنگ و ارزش‌های سنتی هر منطقه، زیبایی‌شناسی سنتی، نو آوری در طراحی و تولید، قابلیت عرضه در بازار و کاربردی بودن محصولات از جمله معیارهای دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی به شمار می‌رود.

الحمدی با بیان اینکه نشان ملی متعلق به یک اثر است و از مزایای آن حضور این محصولات در نمایشگاه های داخلی و خارجی و اهدای تسهیلات و برند سازی است، افزود: در سال 1390، 21 اثر در فارس نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را دریافت کردند. همچنین در سال 92 این تعداد به 44 اثر رسید.

وی ادامه داد: هنرهایی چون گلیم بافی، کاشی هفت رنگ، منبت، نمدمالی، سراجی سنتی، معرق، نقاشی پشت شیشه، ساخت احجام فلزی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نشان ملی دریافت کردند.

وی همچنین با بیان اینکه تا کنون 11 محصول صنایع دستی استان نشان بین المللی مهر اصالت یونسکو را کسب کرده‌اند افزود: خاتم، دست بافت های داری، ساخت سازهای سنتی، گلیم قشقایی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله هنرهای سنتی استان هستند که نشان بین‌المللی دریافت کردند.

وی به برپایی سومین دوره اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی اشاره کرد و گفت: با فراخوانی که برای هنرمندان در سراسر استان ارسال شده است، همچنین با همکاری بخش خصوصی و تشکل‌هایی که در حوزه صنایع دستی فعال هستند. امیدواریم امسال تعداد آثاری که در فهرست آثار دریافت کننده نشان ملی قرار می گیرند، افزایش یابند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی فارس افزود: طبق پیش بینی های صورت گرفته و با توجه به تمدید مهلت ارسال آثار دست کم 100 اثر از استان فارس در فهرست ملی به ثبت خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هنرمندان صنایع دستی استان تا 20 آبان ماه فرصت دارند، محصولات و تولیدات دست ساز خود را برای شرکت در سومین دوره اهداء نشان ملی مرغوبیت ارسال نمایند تاکید کرد: امید است هرچه سریعتر هنرمندان محصولات خود را تا تاریخ تعیین شده در شیراز به معاونت صنایع دستی استان و در شهرستان‌ها به دفاتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحویل دهند.

وی در ادامه افزود: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته در نظر داریم نمایشگاه دائمی از محصولاتی که نشان ملی و بین‌المللی صنایع دستی را به خود اختصاص دادند را در ساختمان معاونت صنایع دستی استان واقع در شیراز بلوار سیبویه راه اندازی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار