بیش از 43 هزار تن تخم مرغ در استان فارس تولید می شود.
کد خبر: ۱۰۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 11 October 2015
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در آستانه روز جهانی تخم مرغ با اعلام این خبر گفت: در دنيا حدود 75 ميليون تن تخم مرغ توليد مي شود  كه در اين ميان كشورهاي چين، آمريكا، ژاپن، روسيه، مكزيك، هندوستان و اندونزي به ترتيب بيشترین توليد را دارند و قاره آسيا حدود 63 درصد توليد تخم مرغ جهان را در اختیار دارد.

جزایری افزود: جايگاه مرغ بومي و ساير ماكيان در توليد فوق (75ميليون تن) حدود 6 درصد است كه به طور عمده مربوط به كشورهاي جهان سوم است که درايران 1 هزار و 755 واحد مرغ تخم گذار به ظرفيت 95 میلیون قطعه در هر دوره فعال هستند كه ساليانه 925 هزار تن تخم مرغ توليد مي كنند كه حدود 1 درصد توليد جهاني اين محصول است.

این مقام مسئول یاد آور شد: ايران رتبه 12 در دنيا و رتبه پنجم در آسيا و رتبه نخست در خاورميانه را در تولید تخم مرغ در اختیار دارد. پراكنش واحدهاي مرغ تخم گذار كشور طوري است كه تنها استان هاي آذربايجان شرقي، اصفهان، البرز، خراسان رضوي، قم، قزوين، فارس و مركزي حدود 83 درصد توليد كل كشور را به خود اختصاص داده اند.

جزایری خاطر نشان کرد: در استان فارس 50 واحد مرغ تخم گذار و پرورش پلت به ظرفيت 3 میلیون و 467 هزار قطعه در هر دوره فعال است كه ساليانه 43 هزار تن تخم مرغ توليد مي كنند و رتبه هشتم دركشور را به خود اختصاص داده است.

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: براساس گزارش FAO  ميانگين مصرف سرانه تخم مرغ در دنيا 9 و 5 دهم كيلوگرم است كه اين رقم در بعضي از كشورهاي پيشرفته (با درآمد بالا)، 190 عدد در سال و در كشورهاي با درآمد متوسط، 109 و در كشورهاي كم درآمد، 31 عدد است. البته مصرف سرانه تخم مرغ در ايران حدود 160 عدد يا 10 و 2 دهم كيلوگرم است.

جزایری با اشاره به این که در دنيا حدود يك ميليون تن صادرات تخم مرغ انجام مي شود افزود: بيشترين حجم صادرات مربوط به كشورهاي اروپايي كه رتبه سوم توليد قاره اي را دارند و250 تن مربوط به كشورهاي آسيايي است كه حدود 62 درصد توليد جهان را به خود اختصاص داده اند و صادرات تخم مرغ در ايران در پارسال بیش از 73 هزار تن بوده و اين در حالي است كه ما حدود 200 هزار تن مازاد توليد داريم و بايد جهت صادرات يا فرآوري آن اقدام کنیم.

این مقام مسئول از مشكلات فرآوري صنعت توليد تخم مرغ دركشور و استان را شامل متغير بودن تقاضا در طول سال، عدم جذب توسط بازار(كشش پذيري پائين)، نبود صنايع جانبي جهت فرآوري محصولات، كيفيت پائين محصول در مقايسه با توليد كشورهاي اروپایي به منظور صادرات و مستهلك بودن بعضي از واحدها برشمرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار