نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شورای امنیت در زمان ریاست جورج بوش برای حمله به عراق مجوزی به آمریکا نداد اما آنها این نهاد بین‌المللی را دور زدند، در زمان ترامپ با توجه به شخصیت جنجالی و با توجه به عدم تبحر و تجربه سیاسی با مشاوران نومحافظه‌کار به ویژه جان بولتون به دنبال ارعاب جوامع بین‌المللی و تهدید و تنبیه آنها است.
کد خبر: ۶۶۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 08 October 2018


محمدجواد جمالی نوبندگانی تابناک فارس به نقل از خانه ملت: در خصوص خروج آمریکا از کنوانسیون وین، گفت: سیاست خارجی آمریکا مبنی بر هم‌راستایی همه سیستم‌های بین‌المللی با منافع ملی ایالات متحده است در غیر این صورت از آن سیستم یا خارج می‌شود. دولتمردان گذشته آمریکا بیشتر سیستم‌ها یا معاهدات را دور می‌زدند اما ترامپ با وقاحت تمام از این تعهدات خارج می‌شود.

ترامپ به دنبال ارعاب جوامع بین‌المللی و تهدید و تنبیه آنها

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شورای امنیت در زمان ریاست جورج بوش برای حمله به عراق مجوزی به آمریکا نداد اما آنها این نهاد بین‌المللی را دور زدند، در زمان ترامپ با توجه به شخصیت جنجالی و با توجه به عدم تبحر و تجربه سیاسی با مشاوران نومحافظه‌کار به ویژه جان بولتون به دنبال ارعاب جوامع بین‌المللی و تهدید و تنبیه آنها است.

خروج از معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی جزء دکترین مقبول در هیات حاکمه آمریکا

وی افزود: خروج از پیمان آب و هوای پاریس، یونسکو، پیمان مودت با ایران، کمیته حقوق بشر سازمان ملل و برجام از جمله این معاهدات است که آمریکا آنها را تهدید و از آن خارج شده است، این شیوه جزء ذات سیاست‌های خصمانه آمریکا و جزء دکترین مقبول در هیات حاکمه آمریکا است.

جمالی نوبندگانی یادآور شد: آمریکایی‌ها از هر سازمانی که بتوانند مجوزی برای حمله و فشار بر کشورهای غیرهمسوی خود بگیرند، استفاده می‌کنند تا مادامی که این سازمان یا کنوانسیون‌ها در اختیارشان هست، همه را مقید به تبعیت می‌کنند اما زمانی که محکوم شوند نسبت به خروج از این سازمان یا کنوانسیون‌ها اقدام می‌کنند.

آمریکا به دنبال بر هم زدن نظم جهانی

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با این شیوه دیگر نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد زیرا نظم بین‌المللی که دوَل غرب درست کرده را با چالش مواجه کرده بودند، کشورهای دیگر عضو کنوانسیون وین نیز مات و مبهوت از تصمیم ترامپ هستند.

ترامپ به دنبال پیاده سازی قانون جنگل

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها قانون جنگل را اصلح می‌دانند، گفت: چارچوب کنوانسیون وین بر پایه روابط سیاسی و دیپلماتیک بین کشورها است لذا با خروج آمریکا سایر کشورها مبهوت ماندند زیرا به نظر سایر روابط هم ثباتی نخواهد داشت.

خروج آمریکا از معاهدات و کنوانسیون‌ها مواضع جمهوری اسلامی را برای همگان اثبات کرد

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این اقدام آمریکا، اظهارات مقامات جمهوری اسلامی درباره ایالات متحده را اثبات کرد، آمریکایی‌ها از مجامع بین‌المللی همانند یک ابزار، آچار فرانسه استفاده می‌کنند و زمانی که این ابزار کارایی خود را از دست بدهد، کنار می‌گذارند. در هر حال این اقدامات ترامپ مواضع جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته نسبت به آمریکا را برای همه روشن ساخت.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دونالد ترامپ تصمیم به خروج از پروتکل اختیاری کنوانسیون وین گرفته است. بولتون تصمیم جدید ترامپ در ارتباط با خروج از پروتکل اختیاری کنوانسیون وین را با توجه به چالش‌های پیش آمده در ارتباط با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر بیت‌المقدس در اراضی اشغالی فلسطین عنوان کرده است.

گفتنی است؛ کنواسیون وین یا پیمان وین درباره روابط سیاسی و روابط دیپلماتیک مهمترین معاهده جهانی در ارتباط با روابط و حقوق دیپلماتیک میان کشورهاست که در آوریل ۱۹۶۱ (فروردین ۱۳۴۰) به امضای بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده امریکا رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار