مدیر اداره‌کل ارتباطات و امور بین­‌الملل شهرداری شیراز از نامزدی شیراز برای میزبانی اجلاس دوره­‌ای این اتحادیه در سال 2019 خبر داد و با اشاره به برخی از کارشکنی­‌های کشورهای معارض ایران، گفت: تمام تلاشمان را برای دستیابی به این میزبانی خواهیم کرد و رقیب جدی ما در این زمینه شهر کازان روسیه است که به‌تازگی تجربه موفق برگزاری جام جهانی را نیز پشت سر گذاشته است.
کد خبر: ۶۳۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 24 July 2018

تابناک فارس به نقل ازتسنیم:اجلاس اتحادیه شهرهای تاریخی جهان هر دوره در یک کشور برگزار می‌شود و امسال که شانزدهمین دوره آن است، هفتم سپتامبر در بورسای ترکیه از شهرهای تاریخی جهان میزبانی می‌کند.

این اتحادیه از سال 1987 با هدف تحقق صلح پایدار جهانی و حفظ میراث فرهنگی و مشترکات تاریخی اعضا آغاز به کار کرد و اکنون با 115 عضو فعال است. دبیرخانه دائم این اتحادیه در کیوتوی ژاپن قرار دارد و میزبانی‌­های گردشی نیز برگزار می‌­کند.

شیراز نیز به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی جهان عضو این اتحادیه است و بناست که شهردار به‌همراه تیمی در این اجلاس شرکت کند، همین امر سبب شد تا چند و چون این اجلاس و دستاوردهای آن برای شیراز را در گزارشی بررسی کنیم.

محمدجواد کشاورز، مدیر اداره‌کل ارتباطات و امور بین­‌الملل شهرداری شیراز از سخنرانی اسکندرپور، شهردار شیراز در این اجلاس با موضوع جهان‌محلی شدن و تبیین نقش حکومت محلی در حفاظت از هویت محلی با مؤلفه­‌هایی چون به‌رسمیت شناختن خرده‌فرهنگ­‌ها و استفاده از ظرفیت­‌های بومی برای جلوگیری از تسری فرهنگی خبر داد.

کشاورز با بیان اینکه از میان شهرهای ایران، شیراز، اصفهان، یزد و کاشان جزء 115 شهر اتحادیه شهرهای تاریخی جهان هستند، گفت: تاریخی بودن مؤلفه مهم برای عضویت در این اتحادیه است و از شهرهای مشهور این اتحادیه می­‌توان رم، پاریس، دوبلین، کازان و بارسلون را نام برد.

مدیر اداره‌کل ارتباطات و امور بین­‌الملل شهرداری شیراز از نامزدی شیراز برای میزبانی اجلاس دوره­‌ای این اتحادیه در سال 2019 خبر داد و با اشاره به برخی از کارشکنی­‌های کشورهای معارض ایران، گفت: تمام تلاشمان را برای دستیابی به این میزبانی خواهیم کرد و رقیب جدی ما در این زمینه شهر کازان روسیه است که به‌تازگی تجربه موفق برگزاری جام جهانی را نیز پشت سر گذاشته است.

علی نیری، مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداردای شیراز ضمن تأکید بر اهمیت حضور شیراز در این اجلاس گفت: هرچند اکنون نیز شیراز نزد جهانیان غریبه نیست و جاذبه­‌های تاریخی و فرهنگی شیراز مانند پاسارگاد، تخت‌جمشید، حافظ و سعدی در جهان شناخته‌شده است، اما حضور شهردار در این اجلاس می­‌تواند فرصتی ارزشمند برای داد و ستدهای فرهنگی بیشتر، امضای تفاهم‌­نامه­‌ها، پروتکل­‌ها و مذاکره برای برگزاری هفته‌­های فرهنگی در شهرهای مختلف جهان باشد.

وی با تشریح تأثیر برگزاری رویدادهای گردشگری چون علمی، پژوهشی، هنری و تاریخی در جذب و ماندگاری گردشگر گفت: میزبانی چنین رویدادهایی در دهه حاضر نسبت به دهه 80 کاهش یافته است و این کاهش می­‌تواند به فراموش شدن و محو شیراز از عرصه گردشگرپذیری در اذهان بین‌­المللی بینجامد.

نیری حضور مدیران شهرهای تاریخی جهان در شیراز را فرصتی برای ارائه تصویری زیبا و مهمان­‌نواز از شیراز دانست و خاطرنشان کرد: این مدیران پس از بازگشت به کشور خود می­‌توانند چون سفیری غیرایرانی برای معرفی شیراز و جذب توریست خارجی عمل کنند.

مدیر اداره‌کل ارتباطات و امور بین­‌الملل شهرداری انتخاب شیراز به‌عنوان میزبان اجلاس کشورهای تاریخی را به‌لحاظ فعالیت‌‌های دیپلماتیک و نیز شناساندن شیراز به جهان بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: در سال­‌های گذشته رسانه­‌های جهانی تلاش بسیاری کرده‌­اند تا تصویری خشن و منفی از ایران ارائه دهند و به صنعت گردشگری ایران ضربه وارد کنند که برگزاری چنین رویدادهایی می‌­تواند بستری برای شناساندن شیراز و ارائه تصویری واقعی به مسئولین 115 شهر مهم جهان باشد.

کشاورز ادامه داد: علاوه بر شناساندن جاذبه­‌ها و فرهنگ شیراز، شهرداری شیراز در پی آن است تا در حاشیه این اجلاس مذاکرات و تفاهم­نامه‌­هایی نیز با شهرهای تاریخی جهان داشته باشد که به توسعه صنعت توریسم و رشد اقتصادی خواهد انجامید.

مدیر امور گردشگری و زیارتی شهرداری شیراز نیز با بیان این نکته که امروزه جهان معتقد است ارتباطات امیدبخش مبتنی بر فرهنگ و اخلاق می‌تواند روان‌­کننده ارتباط بین کشورها باشد، شیراز را دارای پشتوانه­‌های لازم برای دیپلماسی مبتنی بر اخلاق و صلح دانست.

نیری عرصه فرهنگ و هنر را عرصه‌­ای بی‌­مرز خواند که می‌­تواند بستری برای دیپلماسی صلح، ایجاد صلح پایدار و تحقق هدف اتحادیه کشورهای تاریخی جهان باشد. شیراز با دارا بودن ظرفیت‌­های کافی در این زمینه می‌­تواند زمینه‌ساز ارتباطات بین‌­المللی کشور باشد.

وی با ابراز امیدواری برای اعطای این میزبانی به ایران، برگزاری موفق چنین رویدادهایی را نیازمند نگاه باز و همکاری تمام ارگان­‌ها دانست و گفت: برگزاری چنین رویدادهایی سبب‌­ساز برون­‌رفت از رکود اقتصادی و رسیدن به درآمدی پایدار خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار