شاید بارها در اطرافیان و آشنایان خود که نوزادی متولد شده است، در مورد کم وزنی و ضعف نوزاد سخنانی به گوشتان خورده باشد. این مشکل به دلیل عدم رعایت مادران در مصرف غذا در دوران بارداری بوجود می آید. مهمترین گروه این مواد در زیر ارائه شده است.
کد خبر: ۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۷ 18 February 2015
محدودیت های مهمی برای مصرف برخی مواد غذایی توسط مادران باردار و شیرده وجود دارد که متاسفانه در جامعه امروز ما  کمتر به آن توجه می کنند. در صورتی که رعایت نکردن آن می تواند خطرات جدی برای نوزاد و مادر را به همراه آورد. شاید بارها در اطرافیان و آشنایان خود که نوزادی متولد شده است، در مورد کم وزنی و ضعف نوزاد سخنانی به گوشتان خورده باشد. این مشکل به دلیل عدم رعایت مادران در مصرف غذا در دوران بارداری بوجود می آید. مهمترین گروه این مواد در زیر ارائه شده است.

۱-کافئین:

مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه و نوشابه های کوکادار همانند مادران شیرده باید به کمتر از ۲ لیوان در روز محدود شوند. زیرا می توانند موجب تولد نوزاد کم وزن با عوارض عصبی شوند. دم کرده های گیاهی مانند چای نعناع و گل گاوزبان که اغلب بجای نوشیدنی های کافئین دار مصرف می گردند، گاهی اثرات جانبی مانند تهوع و استفراغ بوجود می آورند که در زنان باردار باید با احتیاط مصرف گردند.

۲- الکل

مصرف الکل در دوران بارداری با افزایش خطر تولد نوزاد کم وزن و یا بروز سندرم الکلی جنین همراه است.

۳- شکلات

شکلات علاوه بر اینکه مقداری کافئین دارد، حاوی تئو برومید نیز می باشد که شبیه کافئین است لذا مصرف شکلات باید محدود شود.

۴- ترکیبات حاوی قندهای ساده

مواد قندی ساده ( مخصوصاً شکر) در این دوران باید در حد اعتدال مصرف گردد.

بعلاوه مواد غذایی ای که برای مادران شیرده مجاز نیست به قرار زیر است:

۱- دم کرده های گیاهی

گاهی دم کرده های گیاهی مثل چای نعناع و گل گاوزبان موجب بروز اثرات تهوع و استفراغ در مادر می شود و ترکیبات این نوشیدنی ها وارد شیر شده و امکان دارد همین اثرات در نوزاد هم بروز کند.

۲- کافئین

این ماده وارد شیر مادر شده و موجب تحریک بذیری نوزاد می شود. بنابراین توصیه می شود مادران شیرده کمتر از ۲ لیوان در روز قهوه و محصولات کوکا و یا محصولات مشابه مصرف کنند. شکلات و کاکائو هم به دلیل داشتن ترکیبی بنام تئوبرومید که همانند کافئین تحریک کننده است بهتر است از نظر مصرف محدود گردد.

۳- قندهای مصنوعی

ازآنجاییکه در تولید محصولات شیرین بدون شکر از قندهای مصنوعی استفاده می گردد لذا توصیه می شود به دلیل نامشخص بودن اثر چنین ترکیباتی بر روی نوزادان مصرف آنها محدود گردد.

۴- ادویه جات

با توجه به اینکه مصرف زیاد ادویه جات در طعم شیر مادر تاثیر دارد لذا توصیه می گردد در دوران شیردهی مادر مصرف ادویه را محدود نماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار