استان فارس نیمی از کمباین های مدرن کشور را در اختیار دارد.
کد خبر: ۵۳۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷ 26 June 2015
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:استان فارس برای سال های متوالی در رتبه های برتر تولید گندم کشور قرار دارد و پارسال استان فارس بعد از خوزستان در رتبه دوم کشور از نظر تولید گندم قرار دارد.

به طور متوسط 35 درصد از مردم استان فارس به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در کار کشاورزی درگیر هستند.

برداشت گندم به وسیله دستگاه های کمباین انجام می شود و استان فارس نیمی از کمباین های مدرن کشور را در اختیار دارد و برای برداشت محصول به سایر استان ها هم کمباین ارسال می کند.

مدیر عامل کمباینداران استان فارس گفت: موجودی کمباین استان فارس 3 هزار و 480 دستگاه است که در حال حاضر 700 تا 800 دستگاه کمباین مشغول به کار هستند.

جعفری افزود: کمباین های استان فارس به جز در دو استان مازندران و گیلان به برداشت محصولات کشاورزی می پردازند.

وی با بیان این که :کمباین های استان فارس از نظر تعداد یک چهارم کمباین های کشور را شامل می شود گفت: استان فارس نیمی از کمباین های مدرن کشور را در اختیار دارد.

مدیر عامل کمباینداران فارس ادامه داد: یکی از مشکلات کشاورزان فرسوده بودن کمباین ها می باشد و حدود 6/44 درصد از کمباین های استان فرسوده و بالای 13 سال هستند.

جعفری با اشاره به این که: پارسال 103 دستگاه کمباین به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت افزود: میزان ریزش از کمباین های مدرن5/1 درصد، کمباین های معمولی4درصد و کمباین هایی که کاه را می کوبد و گندم را جدا می کند 6 درصد بوده است.

وی عنوان کرد: بدون شک وجود کمباین فرسوده ضرر به کشور و منابع مالی کشور است و این کمباین ها باعث هدر رفت و از دست رفتن محصولاتی که با زحمت به ثمر رسیدند می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: تاکنون در استان فارس 600 هزار تن گندم برداشت شده و اگر این میزان تا اواخر فصل برداشت به 900 هزار تن برسد به طور میانگین 4 درصد یعنی در حدود 36 هزار تن گندم به وسیله کمباین های فرسوده دور ریز می شود.

جعفری گفت: هزینه تعمیر، نگهداری و سرویس کمباین های متوسط فرسوده سالانه 15 تا 20 میلیون تومان و کمباین های سنگین 40 تا 50 میلیون تومان است.

وی بیان کرد: در راستای کاهش تلفات محصولات کشاورزی و نوسازی ناوگان کمباین سال گذشته 60 دستگاه کمباین ایرانی و 36 دستگاه کمباین مدرن خریداری شد.

جعفری گفت: امسال در مقایسه با پارسال میزان هدر رفت گندم از کمباین ها به دلیل برداشت به موقع و استفاده از کمباین های مدرن کاهش داشته است.

مدیر عامل کمباینداران فارس گفت: نوع بذر، روش کشت، کاهش علف های هرز و آموزش به رانندگان کمباین عواملی است که در کاهش تلفات غلات نقش موثری دارد.

جعفری با بیان این مطلب که همه کمباین های جدید بوسیله بخش خصوصی خریداری شده ادامه داد: 20 درصد از مبلغ خرید کمباین توسط کشاورز و 80 درصد با استفاده از تسهیلات بانکی کم بهره که بانک کشاورزی اعطا می کند تامین می شود.

وی با انتقاد از روش های کاشت بذر به صورت سنتی گفت: به طور میانگین سالانه 350 کیلوگرم بذر در مزارع کشاورزی کاشته می شود اما به دلیل نادرست بودن روش های کشت 150 تا 180 کیلوگرم بذر از راه های مختلف هدر می رود.

این مقام مسئول گفت: شرکت کمباینداران فارس حاضر است برای هرگونه بذر کاری و کوددهی به صورت صحیح و استاندارد بدون دریافت وجه با کشاورزان همکاری کند.

برچسب ها: کمباین ، کشاورزی ، گندم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار