رییس اداره زکات کمیته امداد استان فارس گفت:یکی از اولویت های اصلی ابلاغی امسال بخش زکات به استان فارس ، تخصیص 60 درصد از وجوه زکات این استان به فقرا و مستمندان است.
کد خبر: ۴۵۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱ 09 June 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:حجت الاسلام عبدالرضا خوشنویس ، دوشنبه در نشست شورای زکات استان فارس بیان کرد:برای تحقق این مهم هم اینک فعالیت های مقدماتی در این استان در حال انجام است.

وی ادامه داد: سال 93 حدود 300 میلیارد ریال زکات در استان فارس جمع آوری شد که از این میزان 34 درصد معادل 110 میلیارد ریال آن برای فقرای این استان هزینه شد.

رییس اداره زکات کمیته امداد استان فارس اضافه کرد:مطالبه امسال زکات کشور از استان فارس رقمی معادل 280 میلیارد ریال است

اما می کوشیم این رقم را به 350 میلیارد ریال برسانیم.

خوشنویس اظهارداشت: آموزش مبلغان، عاملان و دست اندرکاران زکات در استان فارس ازدیگر برنامه های امسال بخش زکات این استان است که با جدیت دنبال می شود.



** وجوه زکات فارس در قیاس با ظرفیت های موجود، اندک است

مدیر کل کمیته امداد استان فارس نیز در این نشست گفت:سال 93 زکات استان فارس حدود 300 میلیارد ریال بود اما این میزان با توجه به ظرفیت های موجود در این استان ، اندک است.

علی الهیاری افزود: سال 93 در بخش زکات واجب 178 میلیارد ریال و در بخش زکات فطریه 16 میلیارد ریال در استان فارس جمع آوری شد که 50 درصد از این وجوه به حساب زکات کمیته امداد واریز و نیم دیگر توسط معتمدین محل، بهزیستی و کمیته امداد بین فقرا توزیع شد .

او اظهارداشت:همچنین از محل زکات جمع آوری شده در استان فارس، 100 میلیارد ریال آن یعنی معادل 10 درصد در بخش پروژه های عمرانی شامل مسجد و کتابخانه به صورت مشارکتی هزینه شد.



** بهزیستی فارس در زکات فطره لحاظ شود

مدیر کل بهزیستی استان فارس هم در این گردهمایی اظهار داشت:سازمان بهزیستی در حمایت از اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه ، همراه و همسو با کمیته امداد است و انتظار داریم امسال در بحث زکات فطره ، بهزیستی نیز به خوبی مد نظر قرار گیرد.

سیدمرتضی موسوی افزود:هم اینک 120 هزار معلول، 30 هزار خانواده بی سرپرست، چهار هزار سالمند، عقب مانده ذهنی و بیمار روانی، 400 فرزند بی سرپرست و 31 مرکز آسیب دیدگان اجتماعی زیر پوشش بهزیستی استان فارس قرار دارند.

وی بیان کرد:با توجه به حجم گسترده فعالیت های سازمان بهزیستی،دولت به تنهایی پاسخگوی مشکلات و مسائل این نهاد حمایتی نیست و از این رو ضروری است مردم و مسوولان نسبت به فعالیت های این سازمان اهتمام جدی تری داشته باشند.



** تکلیف هزینه اعزام روحانیون مبلغ مشخص شود

معاون فرهنگی و آموزش اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس دراین نشست گفت:بر اساس هماهنگی صورت گرفته در سال های پیشین 50 نفر از روحانیون و مبلغان دینی به طور ثابت و 10 نفر مبلغ ویژه برای حضور در مناطق مختلف این استان ساماندهی شدند لیکن در پرداخت هزینه های آنها مشکل ایجاد شده است.

حجت الاسلام شکرالله دانش اظهارداشت: بر اساس مصوبه موجود در این زمینه قرار بود هزینه های این روحانیون و مبلغان از محل زکات استان فارس تامین شود اما متاسفانه این هزینه ها پرداخت نشده و همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی ادامه داد: مبلغان مذهبی استان فارس استقبال مطلوبی در مناسبت های مختلف برای حضور درمناطق مختلف این استان دارند و این درحالی است که درخواست هایی هم از سوی مبلغان از سایر استان های کشور برای حضور و اعزام به استان فارس داریم.

دانش ادامه داد:پیش بینی می شود امسال برای ماه مبارک رمضان سه هزار نفر مبلغ مذهبی به مناطق مختلف استان فارس اعزام شوند و امیدواریم این مبلغان نیز از وجوه زکات این استان بهره مند شوند.

به نظر مشهور بین فقها زکات که امری واجب است به 9 چیز تعلق می گیرد و عبارتند از: گندم، جو، کشمش، خرما، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره سکه دار یعنی سکه رایج معامله که هر کدام دارای نصاب شرعی هستند که تا وقتی به آن حد نصاب برسند و جامع شرایط دیگر نباشد زکات به آنها تعلق نمی گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار