رئيس سازمان زمين شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شيراز) از تهیه اطلس زمین شناسی سه شهرستان در فارس خبرداد.
کد خبر: ۴۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳ 02 June 2015

تابناک فارس:طهمورث یوسفی  با بیان اینکه شناخت زمین به عنوان بستر تمام فعالیتهای بشر از جمله الزامات یک توسعه پایدار و همه جانبه است، گفت: در این راستا همچنان که شکل و ماهیت این فعالیتها پیچیده تر می شود لزوم شناخت دقیق تر فرآیندهای زمین نیز افزایش می یابد.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مرکز شیراز) گفت: مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب در تلاش است تا در کوتاه مدت اطلاعات جامعی از پتانسیلهای معدنی شهرستانها به صورت شناسنامه زمین شناسی معدنی شهرستانهای استان فارس را تهیه کند تا بستر مناسب برای بهره برداری از معادن و برنامه ریزهای عمرانی فراهم شود.

وی بیان کرد: در این راستا اطلس زمین شناسی شهرستانهای مهر، لامرد و قیر تهیه شده است.

یوسفی با اشاره به پروژه اطلس زمین شناسی معدنی شهرستانهای لامرد و مهر اظهار داشت: در این خصوص نزدیک به ۲۰۰ نمونه سنگی و خاکی تحت آزمایشXRFوXRDقرار گرفت.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مرکز شیراز) در خصوص مطالعات دفتری نیز اظهار داشت: این امر نیز شامل تهیه نقشه های زمین شناسی پیشین منطقه و بازنگری آنها و گزارشها و پروژه های انجام گرفته قبلی، آماده سازی نمونه ها و تحلیل داده های آزمایشگاهی، تکمیل و به هنگام سازی نقشه ها، رقومی سازی نقشه ها در محیط نرم افزارArc Gis، تلفیق لایه های اطلاعاتی و تهیۀ جدول ویژگیها برای هر لایه بوده است.

وی افزود: معرفی پتانسیلهای معدنی، نقشه پراکندگی معادن فعال، معادن متروک، تهیه شناسنامه معادن شهرستان،نقشه رخنمونهای سنگی (سازندها) به تفکیک جنس و سن، نقشه نهشته های عهد حاضر با دید معدنی، نقشۀ زمین شناسی محدودۀ شهرستان، نقشه لرزه زمین ساخت شهرستان نمونه ای از گزارشها و نقشه هاست.

یوسفی ادامه داد: پتانسیلهای معدنی شامل سیلیس، فسفات، دولومیت،مارن جهت تولید سیمان و آجر، سنگ آهک و آهک هیدراته، سنگ گچ،منابع شن و ماسه سازندی و آبرفتی وسنگهای ساختمانی و تزئینی بوده است.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور(مرکز شیراز) با اشاره به اینکه تهیه اطلس زمین شناسی نورآباد نیز آغاز شده، اظهار داشت: تهیه اطلس این شهرستان نیز به زودی آغاز می شود تا پتاسیلهای معدنی این شهرستان نیز شناسایی شود.

وی شناسنامه دار شدن موادمعدنی شهرستانها را نیز از دیگر دلایل تهیه اطلس زمین شناسی دانست و گفت: این گزارشها در اختیار مسئولان ذی ربط قرار می گیرد.

مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار