متاسفانه بیش از یک دهه است که وارد بحران خشکسالی شده ایم و رفته رفته شرایط بهتر که نشده،حتی رو به تمام شدن منابع آبی پیش رفته.از چاهایی که کاملا خشک شده است اگر بگذریم،که تعدادشان کم هم نیست،عمق اکثر چاههای استان بسیار زیاد شده است و برخی به 500 متر رسیده است.
کد خبر: ۳۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲ 22 May 2015
تابناک فارس:متاسفانه بیش از یک دهه است که وارد بحران خشکسالی شده ایم و رفته رفته شرایط بهتر که نشده،حتی رو به تمام شدن منابع آبی پیش رفته.از چاهایی که کاملا خشک شده است اگر بگذریم،که تعدادشان کم هم نیست،عمق اکثر چاههای استان بسیار زیاد شده است و برخی به 500 متر رسیده است.

در استان فارس که صنعت حرف خاصی برای گفتن ندارد،کشاورزی تا عده ی زیادی را به سمت خود کشیده است.اما باید گریست به روزی که کشاورزی فارس هم از بین برود،البته این روز از رگ گردن هم به ما نزدیک تر است.

برای کشاورزی از نفس افتاده فارس که دیگر خشکسالی رمقش را گرفته،راه های زیادی پیش رو نمانده.فقط یک پیشنهاد خام از سمت استانداری مطرح شده مبنی بر انتقال آب از خلیج فارس به این استان،که البته چیزی حدود 10 هزار تومان در متر مکعب هزینه روی دست می گذارد.

حال این سوال پیش می آید که در صورت اجرایی شدن این طرح،هزینه ها یش از کجا تامین خواهد شد؟آیا کشاورزی آنقدر رونق می یابد که جوابگوی این هزینه باشد؟

در همین رابطه استاندار فارس محمد احمدی گفت:عمق برخي از چاه ‌های آب در سطح استان فارس به ٤٠٠ و حتی ٥٠٠ متر رسیده است و با این وجود تعداد چاه‌های خشک شده ‌نیز کم نیست. در برخی از نقاط استان عمق چاه به ٥٠٠ متر رسیده است که آن هم به دلیل شوری بیش از حد، دیگر قابل مصرف نیست.

وي افزود: در ١٣ استان كشور كه به شدت با مشكل خشكسالي و كم آبي روبرو هستند، استان فارس، سومین استان است و این عمق مساله را نشان می ‌دهد.

وي اضافه كرد: در صورتي كه این سیکل خشکسالی که الان ١٠ ساله شده است به ٢٠ یا ٣٠‌سال افزایش پیدا کند چه سرنوشتی انتظار استان را می‌کشد.

احمدی در مورد وضعیت سدهاي استان فارس گفت: سد سیوند خالی است، سد تنگاب فیروزآباد صفر است، سد داراب صفر است، سد درود زن در بحران است از سد سلمان فارسی آبی برای کشاورزی نداده‌ایم و بیشتر برای شرب مناطق لارستان و اطراف نگه داشته ‌ایم.

استاندار فارس در مورد برنامه هاي لازم براي جلوگيري از تداوم خشكسالي در استان فارس گفت: دو برنامه داریم که یکی انتقال حوضه به حوضه است، یعنی از سرشاخه‌های کارون و از منطقه کهگیلویه آب بیاوریم، در یک نمونه در تنگه سرخ یاسوج ٧٠‌میلیون مترمکعب را فریز کرده‌ایم که بیاوریم به سد درودزن و از آن‌جا تأمین مصارف کشاورزی بدهیم. یا از ارتفاعات سمیرم آبی که درحال رفتن به سمت دریاست را با احداث سد برای مصارف شهرستان‌های آباده و اقلید صرف کنیم که به شدت در مشکل هستند.

وي افزود: برنامه دوم انتقال آب از خلیج ‌فارس به استان فارس است که این هم مقدماتش با وزارت نیرو فراهم شده است و یکی از خواست‌های اساسی ما از سفر ريیس‌ جمهوری پیگیری همین انتقال است.

احمدی در مورد برآوردهاي اقتصادي و هزينه اي انتقال آب خليج فارس به استان فارس گفت: این کار هنوز در مرحله پیشنهاد خام است، اما بی‌شک گران خواهد شد، فکر می‌کنیم که تولیدش هر مترمکعب دوهزار تومان باشد و با انتقالش به ١٠‌هزار تومان هم برسد.

استاندار فارس تاكيد كرد: البته این پیشنهاد خام ماست که در این سفر به ريیس‌جمهوری ارایه خواهد شد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
اّ ب بدو و ما بدو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
سلام ی به عمق ابهای کم پیدا و نا پیدا به تمام بزرگواران "
فعلا نیازی نه به ارشاد و راهنمایی شهروندان برای صرفه جویی هدر روی اب تا وقتی که لوله های غیر مجاز و مخفی چند گانه در بیخ گوشمان در باغ شهر های اطراف شیراز بویژه صدرا و خصوصا باغ شهر دادگستری موجود و بار ها به منابه اب و مسولین مربوطه تذکر میدهیم اما کی توجه کند با بیا و کلنگ به جان مخز نهای مجاز می افتند و یک مجوز کاغذی در جیب دارند مبنی بر خراب کردن قانون مندان اما زورشان به زیر پا گذار ان قانون یا نمیرسد و یا خود شریکند . اگر اطمینان ندارید لطفا سرکشی کنید کافیست با بیل مکانیکی یک خط در کنار باغچه ها بیاندازید تا بر شما مسولین با وجدان ثابت شود چقدر از ماموریت های و عملکرد کارکنان خاطی خود بیخبرید . از ا ین سایت مسوول در قبال مردم خواهش داریم در رسالت خود کوتاهی نفر مایند تا خبر بگوش روسای مربوطه اب صدرا برسد ببینیم اقدام هم میکند و یا نه ؟ با تشکر
بی اب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
سلام :
بااین وضع چرا جلو چاهای غیر مجاز کامل گرفته نمیشود . انهم چاهی که اعتراض روش محکم چسبیده و هر از مدتی پاکسازی و پرونده را صریحا گم و گور میکنند . همیشه هم طرف مقابل محکو م است و چند بار باید نامه اعتراض گذاشت . حتما میفر مایید تبصره و ماده و قانون حق را به غیر مجاز داده . رسیدگی کنید دیگه . از سمت اداره اب منطقه پاسارگاد و منطقه حسین اباد کمین . لطفا قانون را در کجای این مقوله باید جست . ممنون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار