مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: تلاش باغداران سخت کوش و دلسوز فارس باعث شده تا با وجود محدودیت منابع آبی در مناطق مرکبات خیز، با تولید 137 تن در هر هکتار بالاترین عملکرد مرکبات در کشور را داشته باشد.
کد خبر: ۳۵۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ 03 January 2017
تابناک فارس به نقل از عصر فارس: ایجاد و توسعه زنجیره عرضه مرکبات در استان فارس با تشکیل اولین جلسه هم اندیشی با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیران و کارشناسان اعزامی از وزارت جهاد کشاورزی، مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، مدیران تنظیم بازار، باغبانی، صنایع و هماهنگی ترویج­ کشاورزی و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های تولید کننده مرکبات در استان فارس، کارشناسانی از سازمان تعاون روستایی، بانک کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و تعدادی از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و صاحبان صنایع مرتبط در عرصه مرکبات برگزار شد.

هدایت اله رحیمی مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ضمن بیان این مطلب گفت: استان فارس با دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و خاک مناسب استعداد بالقوه ای در تولید انواع گونه های باغی گرمسیری، نیمه گرمسیری، سردسیری و میوه های خشک، تولید محصولات خارج از فصل در مناطق معتدل و نیمه گرم و تولید محصولات گلخانه­ای، گل و گیاهان زینتی، دارویی و قارچ های خوراکی دارد و از لحاظ سطح و میزان تولید سالانه محصولات باغی رتبه اول را در کشور دار می باشد که می تواند سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: استان فارس با سطح زیر کشت حدود 62 هزار هکتار و تولید سالیانه بالغ بر 1421000 تن مرکبات رتبه دوم را در کشور در تولید مرکبات به خود اختصاص داده است که شرایط مناسب آب و هوائی و به کارگیری اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت و مهمتر از آن تلاش باغداران سخت کوش و دلسوز باعث شده تا با وجود محدودیت منابع آبی در مناطق مرکبات خیز، با تولید 137 تن در هر هکتار بالاترین عملکرد مرکبات در کشور را  داشته باشد و از جمله مهمترين مراكز توليد مرکبات در استان فارس می توان شهرستان­هاي جهرم، داراب، كازرون، فسا و  قيروكارزين را نام برد.

وی افزود: با توجه به وجود این پتانسیل ها و در راستای دستور وزارت متبوع ایجاد زنجیره عرضه مرکبات در استان فارس  با نگاه ملی اعلام گردید که زنجیره عرضه مرکبات در برگیرنده عناصر، اشخاص حقیقی و حقوقی و مناسبات رسمی و غیر رسمی است که عملیات و مناسبات پیش از تولید تا بازاررسانی و مصرف را دربر می گیرند.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خاطر نشان کرد: این زنجیره شامل مجموعه ای از جریان نهاده­ها، اطلاعات، پول و تکنولوژی است که از تحویل مواد خام و نهاده ها از عرضه کنندگان این زنجیره شروع و تا تحویل کالا یا خدمات نهایی به مصرف کننده ادامه می یابد که ناپايداري و نوسانات شدید در بازار نهاده­ها و محصولات کشاورزی، وجود ضایعات بالا، ضعف استانداردهای کیفی و ضوابط و معیارهای فنّی در تولید و عرضه مرکبات از جمله مشکلات فراروی بازار آن به حساب می آیند.

رحیمی اظهار داشت: بر اساس تجربیات جهانی، توسعه، تکمیل و اصلاح زنجیره عرضه، رویکرد مناسبی جهت انجام اصلاحات مورد نیاز در مدیریت سیستم های تولید و بازاریابی این محصولات و فائق آمدن بر این مشکلات به حساب می آیند و براساس ادبیات مربوط به زنجیره عرضه، «يكپارچه سازي افراد و سازمان هاي درگير» و «هماهنگ سازي بهتر جريان نهاده­ها، اطلاعات و مسائل مالي» دو ابزار عمده براي بهبود رقابت پذيري يك زنجيره به حساب می آیند و مهمترین مأموریت مدیریت زنجیره عرضه نیز یکپارچه سازی  نهاده ها از یک سوی و هماهنگ سازی تولید، موجودی، محل و موقعیت حمل و نقل در بین اجزای زنجیره به منظور رسیدن به بهترین ترکیب پاسخ دهی و کارایی برای بازار مورد نظر، از سوی دیگر است و لذا برای رسیدن به آن ابزارها و روش های مختلفی  بسته به شرایط می توانند مورد بهره برداری قرار گیرند که این موارد در زنجیره عرضه  به نحو احسنت مدیریت و اجرا می گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار