معاون فرهنگی ارشاد فارس گفت: شاکله و ریشه های این شهر در ادبیات و فرهنگ غنی است که ازگذشته بوده و تا امروزنیز ادامه دارد.
کد خبر: ۳۳۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱ 09 May 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:

بهاره شفیعی عصر شنبه در آیین کتاب"شیراز در گذر سیاحان وجهانگردان" اثر زینب رنجبران و سید علیرضا گلشنیکه توسط اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس و موسسه فرهنگی هنری دریچه ای به دانش،رونمایی شد، ابراز داشت: شاکله و ریشه های این شهر در ادبیات و فرهنگ غنی است که ازگذشته بوده و تا امروزنیز ادامه دارد، بویژه با بزرگان معاصری که با حضور و آثارشان، شیراز را درقله ادب و معرفت قرار داده اند.

معاون فرهنگی اداره کل ارشادفارس با اشاره به سلامی که شهریار در آثار خود برای شیراز دارد، گفت: این سلام به ادبیات ایران است و از آن بابت اهمیت دارد که شیرازشهری است با عظمت روح بزرگان و توانسته با این نگاه و اندیشه درطول تاریخ بشریت ماندگار بماند.

شفیعی به تفسیر استاد سیف مبنی بر جاودانه بودن نام شیراز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با هدایت اینگونه محققان و اندیشمندان و مفاخراستان و کشور این راه برای رهروان نسل نو نیز توشه ای را فراهم بدارد تا ازاین تجربه ها و دانش برای ارتقاء فرهنگ و ادب شیراز و فارس، به درستی استفاده شود.

شیراز به تنهایی در کلام نمی گنجد

وی در گشایش بخش شامگاهی هفته پاسداشت شیراز فرهنگ و ادب فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: شیراز به تنهایی در کلام نمی گنجد. زیرا وقتی درباره فرهنگ سخن به میان می آید، نیازهای فیزیکال جامعه را رفع می کند.

معاون فرهنگی ارشاد فارس هویت جمعی را حاصل فرهنگ عنوان داشت و افزود: فرهنگ به افراد این حوزه هم اعتبار می بخشد و افزون بر آن موجب ارتباط دادن افراد می شود.

وی افزود: در دوره های مختلف تاریخی، جنبه فرهنگی بویژه معنوی آن در شیراز در نهایت و غایت قرار داشته زیرا نام بزرگانی چون سعدی و حافظ را با خود یدک کشیده است.

شفیعی وجود مکتب فلسفی شیراز را ارزشمند دانست و ابراز کرد: جفظ هویت فرهنگی شیراز وظیفه تک تک مردم این شهر است.

ویژگی مکتب فرهنگی شیراز در قرن ۷و ۸ بررسی شد

یادآورمی شود در بخش دوم و بعد ازظهر نیز کاوه پیش قدم دکترای علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز نیز دررابطه با ویژگی مکتب فرهنگی شیراز در قرن ۷و ۸ و همچنین شناخت بیشتر کتاب دلشدگان اثراین استاد صاحب ذوق اختصاص یافت.

در ادامه رونمایی کتاب "شیراز در گذر سیاحان وجهانگردان" اثر زینب رنجبران و سید علیرضا گلشنی درسالن غزل اجرا شد و شاهد اجرای گروه همنوازان ایران که دارای مقام نخست سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر است به سرپرستی و آهنگسازی کاوه پیمان و آواز محمدذاکر حسینی، رفتیم.

برپایی مراسم آیینی با محوریت حنابندان شیراز توسط گروه هنرمندان سفیر و خوانش نمایشنامه افعی طلایی با هدایت فرهاد ارشاد نیز در ادامه مراسم درکافه کتاب شیراز اجراشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار