نماینده ولی فقیه در استان فارس بر لزوم استفاده از ظرفیت روحانیت و طلاب اهل تسنن و تشیع استان فارس در راستای جذب زکات و اجرای مصوبات شورای زکات استان تاکید کرد.
کد خبر: ۳۰۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴ 04 October 2016
تابناک فارس به نقل از تسنیم: آیت‌الله اسدالله ایمانی ظهر امروز در دیدار مدیرکل امور اجرایی شورای زکات کشور با تسلیت و تعزیت ایام عزای حسینی اظهار داشت: در تمام زیارت نامه‌های حضرت امام حسین (ع) به اینکه حضرت اقامه نماز و انفاق زکات داشتند شهادت می‌دهیم.

وی نسبت به نام ستاد احیای زکات انتقاد کرد و افزود: اگر نام این ستاد، احیای زکات است باید تغییر نام یابد زیرا در اسلام گرفتن زکات مطرح شده است و پیامبر گرامی اسلام (ص) ماموریت داشتند زکات را از مسلمانان دریافت کنند.

رئیس شورای زکات استان فارس با بیان اینکه اجرای امور مربوط به زکات باید در تمام مراحل مدنظر قرار گیرد نه فقط احیای زکات تصریح کرد: این کاری که به عهده رهبر و امام مسلمین است و به کمیته امداد تفویض شده احیای زکات به‌تنهایی نیست بلکه گرفتن زکات و نظارت بر مصرف زکات است.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه باید اشتباهی که از آغاز اتفاق افتاد از دامن زکات پاک و زکات از آن اشتباه دور شود خاطرنشان کرد: خودیاری‌هایی که مردم برای عمرانی و آبادانی محلشان پرداخت می‌کردند و بخشی را مردم و بخشی دولت عهده‌دار بود به نام زکات قلمداد شد در حالی که عنوان‌ها جدا بود.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به اینکه خودیاری امری مستحب و زکات عبادتی واجب است که قصد قربت لازم دارد و بدون اخلاص و قصد قربت مورد قبول حضرت حق قرار نمی‌گیرد بیان کرد: متاسفانه از ابتدا در آمارها هر دو یکی معرفی شد.

وی عنوان کرد: همین امر سبب شد حرمت زکات به عنوان عبادتی واجب که مبتنی بر تقرب الی‌الله است شکسته شود و ارزش و اعتبار زکات کاهش یابد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در اسلام اگر فردی شیعه شد و مکتب اهل بیت (ع) را پذیرفت قضای عباداتی مانند نماز، روزه و حج بر او واجب نیست اما قضای زکات واجب است گفت: این حرمت اهمیت این واجب را بیان می‌کند.

رئیس شورای زکات استان فارس بر لزوم تلاش دائمی برای تفاوت قائل شدن بین خودیاری‌ها و کمک‌های مردمی و زکات تاکید و خاطرنشان کرد: فضای تحصیل زکات به معنای واجب و حقیقی در جامعه بیش از آن است که در حال حاضر بدان پرداخت می‌شود.

آیت‌الله ایمانی با اشاره به اینکه در این زمینه طلاب و روحانیت کم‌کاری کرده‌اند تصریح کرد: مردم ما به آشنایی بیشتری با نتیجه پرداخت زکات در زندگی مادی و معنویشان نیاز دارند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه با بیان اینکه استفاده از روایات و آیات مربوط به زکات توسط علما و فقهای شیعه و سنی استان فارس می‌تواند میزان زکات استان را افزایش دهد عنوان کرد: بسیاری از اهل سنت زکات را در تجارت نیز جاری و ساری می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه اگر در زمینه جمع‌آوری و مصرف زکات به درستی برنامه‌ریزی و عمل شود در بازه زمانی 5 تا 10 سال آینده تمامی روستاها عاری از فقر خواهد شد بیان کرد: در شهرهای بزرگ به دلیل مسائلی مانند تصافات، ورشکستگی و غیره همواره فقر ایجاد می‌شود اما در مناطق کوچکتر می‌توان با استفاده از زکات فقر را ساماندهی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس استفاده از هنر به زبان زمان کنونی را بسیار تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: بسیاری از شعرای ما در گذشته شعرهای ارزشمندی درباره سرنوشت افرادی که از پردخات زکات امتناع کردند سروده‌اند که بسیار موثر بوده است.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه بسیاری از کشور در زمان کنونی به ایران چشم دارند تا نظام مقدس و اسلامی ما را به عنوان الگوی خود قرار دهند اظهار داشت: کشورهای منطقه مانند عراق، یمن، سوریه و غیره که درگیر جنگ شدند می‌خواهند بدانند ایران چگونه توانست سالیان متوالی در جنگ باشد و آثار آن را پس از جنگ از بین ببرد.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه اسلام برای تمام مسائل راه حل دارد تصریح کرد: با وجود اینکه پس از جنگ رسما اعلام شد کشور 1000 میلیارد تومان ضرر و عدم‌النفع داشته است اما در آن شرایط کشور اداره شد و اینها می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد.

بیش از 6 میلیارد تومان زکات در استان فارس در شش ماه نخست جمع‌آوری شد

محمد بذرافشان، مدیرکل کمیته امداد استان فارس، نیز در این جلسه اظهار داشت: در شش ماه نخست امسال بیش از 6 میلیارد تومان زکات در استان جمع‌آوری و در سبد فقرا، نیازمندان و ایتام قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مباحث حقوقی مربوط به روحانیت زکات استان برطرف شده است گفت: در حال حاضر 24 روحانی زکات در استان فعالیت دارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار