رئیس كل دادگستری استان فارس با اشاره به مخاطرات موجود در اظهارات كارشناسان رسمی دادگستری بیان داشت: متأسفانه زمینه آسیب در برخی حوزه ها از جمله حرفه كارشناسی رسمی بسیار است.
کد خبر: ۲۱۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸ 26 April 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس:علی القاصی كارشناسان را چشم بینای قضات در رسیدگی به پرونده های تخصصی دانست و افزود: آنچه باعث محافظت و حراست از جایگاه والای فعالان این عرصه خواهد شد توكل و توسل به خدای متعال و پرهیز از تأثیرپذیری صاحبان قدرت و ثروت است.
وی در مراسم تحلیف كارشناسان رسمی دادگستری استان با اشاره به جایگاه حساس كارشناسان در فرایند دادرسی بر نقش اساسی كارشناسان در عرصه احقاق حق و اجرای عدالت تاكید كرد و افزود: نظرات كارشناس رسمی نقش اساسی و مهمی در امر دادرسی ایفا می كند و به عبارتی نوعی قضاوت غیرمستقیم است.
وی با بیان اینكه كارشناسی در فرآیند رسیدگی با انتقال آگاهی و شناخت خود به قاضی زمینه احقاق حق را فراهم می نماید خاطر نشان كرد: حساسیت نقش كارشناس رسمی با دگرگونی، توسعه و تخصصی شدن علوم بیشتر از گذشته است لذا می توان تشخیص كارشناس از موضوعات مطروحه در پرونده را هسته و محتوای رأی و نظر قضات ارزیابی كرد.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان فارس با بیان اینكه فرآیند انتخاب و گزینش كارشناسان ناشی از حساسیت نقش این مرجع قانونی در امر اجرای عدالت و تامین امنیت است خاطر نشان كرد: كارشناسان رسمی دادگستری باید علاوه بر خصوصیات علمی و تخصصی از زینت تقوی و بینش مذهبی نیز برخوردار باشند تا وظایف خطیر خود را بهتر به سرانجام برسانند.
وی سوگند كارشناسان را ویژگی والای این حرفه و چند حرفه مقدس از جمله پزشكی ، قضاوت و وكالت خواند و بیان كرد: شخصی كه می خواهد محكمه عدلیه را به سمت اجرای عدالت سوق دهد باید ضمن احراز شرایط نفسانی ، دینی و اعتقادی با ادای سوگند شرافت انسانی خود را ضمانت حُسن انجام كار خود قرار می دهد.
القاصی بیان داشت: امانت داری و رازداری ، احساس مسئولیت و پرهیز از تأثیرپذیری از صاحبان قدرت و ثروت لازمه كارشناس رسمی است.
رئیس كل دادگستری استان فارس بیان داشت: دسترسی كارشناس به همه اسرار پرونده ایجاب می كندكه خود را امین و رازدار مردم بداند و با صدور پروانه كارشناسی مسئولیت شرعی ، اخلاقی و قانونی پیدا می كند كه باید تا زمان حضور در جرگه كارشناسان رسمی به آن پایبند باشد.
وی احساس مسئولیت ، پرهیز از اظهارنظرات معارض و دیدگاه جامع الاطراف را دیگر شاخصه های یك كارشناس رسمی عنوان كرد و افزود: فلسفه رجوع به كارشناس باز شدن ابعاد پیچیده فنی و تخصصی موضوعات است و اگر كارشناس با علم ، مهارت و تخصص خود واقعیات را به درستی تبیین نماید در حسنات فریضه اجرای عدالت سهیم و شریك خواهد بود.
در این مراسم 18 نفر كارشناسان رشته های مختلف فنی با ادای سوگند به جمع كارشناسان رسمی دادگستری استان فارس پیوستند.
در این مراسم دادخواه رییس هیأت مدیره كانون كارشناسان دادگستری استان فارس نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های هیأت مدیره جدید كانون اظهار امیدواری كرد با پیوستن این تعداد به كارشناسان رسمی خدمت رسانی این مجموعه به مردم سریع تر و با صرف مدت زمان كمتری انجام پذیرد.
وی همچنین وعده ارائه طرح های ویژه ای برای كاهش زمان اظهارنظر كارشناسان در پرونده های قضایی در آینده نزدیك داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار