معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به تلاش‌های انجام شده در معاونت صنایع دستی استان فارس به منظور احیای صنایع دستی منسوخ شده در استان خاطرنشان کرد: دلیل منسوخ شدن برخی از رشته‌های صنایع دستی این است که با ورود تکنولوژی این صنایع محلی برای استفاده در زندگی مردم نداشتند.
کد خبر: ۱۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 06 April 2015

زهرا الحمدی، از احیای کارگاه شیشه شهرستان میمند پس از دو دهه عدم فعالیت خبر داد و اظهار داشت: امسال کارگاه شیشه شهرستان میمند استان فارس با تلاش مسئولان و صنعت‌گران این حوزه احیا می‌شود.

وی با بیان اینکه برای احیا، راه‌اندازی و تقویت صنایع مرتبط با صنعت شیشه مانند صنایع گلاب و عرقیات میمند نیز برنامه‌ریزی می‌شود افزود: در این زمینه یک پروژه تحقیقاتی نیز انجام شده است که به محض تأمین اعتبار اقدامات لازم براساس برنامه انجام می‌شود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به تلاش‌های انجام شده در معاونت صنایع دستی استان فارس به منظور احیای صنایع دستی منسوخ شده در استان خاطرنشان کرد: دلیل منسوخ شدن برخی از رشته‌های صنایع دستی این است که با ورود تکنولوژی این صنایع محلی برای استفاده در زندگی مردم نداشتند.

الحمدی از احیای صنعت سفال و سرامیک شهرستان استهبان خبر داد و تصریح کرد: با کارهای انجام شده در این زمینه کارگاه سفال و سرامیک این شهرستان راه‌اندازی شد.

وی با تأکید بر لزوم تربیت استادان مختلف در رشته‌های صنایع دستی بیان کرد: نباید احیای صنایع دستی منحصر به راه‌اندازی تعداد محدودی کارگاه شود و باید بر تربیت نیروها و استادان هر یک از رشته‌ها برنامه‌ریزی شود زیرا در زمان کنونی با مرگ استادان برخی رشته‌های هنری آن رشته هنری نیز از بین می‌رود.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با بیان اینکه در راستای تقویت رشته‌های هنری و صنایع دستی در استان فارس در ایام نوروز امسال در تمام شهرستان‌های استان بازارچه صنایع دستی برپا شد عنوان کرد: در مجموعه فرهنگی سعدیه شیراز نیز در ایام نوروز 35 غرفه صنایع دستی فعالیت داشتند و محصولات خود را ارائه کردند.

الحمدی با اشاره به راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در مجموعه فرهنگی حافظیه و مجموعه جهانی تخت‌جمشید اظهار داشت: در این اماکن هنرمندان و صنعت‌گران از رشته‌های بومی استان فارس استقرار یافتند و تلاش شده است تا صنعت‌گران نیز در این غرفه‌ها حضور یابند.

وی افزود: در ایام نوروز امسال با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز غرفه‌های موقت صنایع دستی در محور مقابل مجموعه فرهنگی حافظیه برپا شد که بر استقرار بانوان هنرمند به ویژه بانوان سرپرست خانوار تأکید شد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با بیان اینکه در راستای معرفی صنایع دستی استان فارس به استان‌های دیگر تعامل‌هایی در این زمینه انجام شده است خاطرنشان کرد: صنایع دستی استان‌های دیگر نیز در بازارهای صنایع دستی استان فارس وجود دارد و به علاقه‌مندان این صنایع عرضه می‌شود.

الحمدی با اشاره به اینکه برخی صنایع دستی منحصر به استان فارس نیست تصریح کرد: در ایام نوروز امسال برخی از بازارچه‌های صنایع دستی در سطح استان با همکاری دیگر استان‌های کشور برپا شد و هنرمندان استان فارس برای حضور در نمایشگاه‌های فصلی در استان‌های دیگر معرفی می‌شوند و یا آثار و محصولات آنها در این نمایشگاه‌ها ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه استان فارس از تجربیات استان‌های موفق در زمینه تولید صنایع دستی استفاده می‌کند عنوان کرد: در این زمینه برای برگزاری نشست‌های تخصصی در سال جدید برنامه‌ریزی شده است تا توسعه و ترویج صنایع دستی استان و ارتقای سطح تولید و فروش آنها را به دنبال داشته باشد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به برخی حمایت‌ها از صنعتگران و هنرمندان رشته‌های صنایع دستی استان فارس برای توسعه و تقویت تولیدات صنایع دستی بیان کرد: به هنرمندان و صنعت‌گران هنرهای دستی با معرفی به بانک‌های عامل تسهیلات با سود کم پرداخت می‌شود.

الحمدی افزود: برخی از غرفه‌ها در نمایشگاه‌هایی که در سطح استان برگزار می‌شود به صورت رایگان و یا با هزینه اندک در اختیار هنرمندان و صنعت‌گران صنایع دستی قرار می‌گیرد و در کم کردن هزینه‌های این قشر در راستای تولید و عرضه تلاش می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار