کارشناس مسئول گل و گیاهان زینتی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس مدعی شد که این استان با بیش از 308 هکتار گل نرگس مقام نخست تولید گل نرگس را در کشور دارد.
کد خبر: ۱۷۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷ 03 February 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: ابوالفضل حسن‌پور افزود: 133 هکتار به نرگس‌زارهای دیم و 175 هکتار به کشت‌های آبی و باغی اختصاص دارد.

حسن‌پور افزود: حدود 168 میلیون شاخه گل نرگس در فارس برداشت می‌شود که پیش بینی می‌شود این میزان امسال به بیش از 175 میلیون شاخه گل برسد.

وی با بیان اینکه جمع کل تولید در عرصه‌های دیم و آبی 168 میلیون و 600 هزار شاخه گل نرگس است که سهم عرصه‌های آبی 155 میلیون شاخه است، ادامه داد: میزان تولید نسبت به سال قبل 23 میلیون شاخه افزایش یافته است.

حسن‌پور با اشاره به اشتغال‌زایی برای 530 نفر بهره‌بردار به‌صورت مستقیم در زمینه تولید گل نرگس و حدود 1000 نفر نیز به صورت غیرمستقیم در زمینه فروش، گفت‌: میزان عملکرد گل در شرایط دیم 10 شاخه در مترمربع و در کشت‌های آبی و باغی حدود 100 شاخه در مترمربع است.

وی با اشاره به صادرات بیش از 330 تن گل نرگس و سایر گل‌های فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس، بیان کرد: ارزش صادرات گل‌های تولید شده در استان فارس سال گذشته معادل 6 میلیون دلار بوده است.

حسن‌پور در خصوص ویژگی‌ها و جذابیت‌های کشت و تکثیر گل نرگس، گفت: سازگاری با شرایط اقلیمی، مقاومت نسبت به کم آبی با توجه به خشکسالی‌های حاکم بر منطقه، زیبایی و عطر خاص، پرورش در فضای باز و اقتصادی بودن آن و همچنین نیاز به آبیاری در زمانی که نیاز آبی دیگر محصولات منطقه، حداقل است، از جذابیت‌های کشت و تکثیر گل نرگس محسوب می‌شود.

این کارشناس مسئول یادآور شد: شهرستان‌های کازرون، رستم، ممسنی، جهرم، شیراز و اقلید از عمده‌ترین تولیدکنندگان گل نرگس در فارس و شهلا، پرپر، هزارپر، مسکینی و شیپوری از انواع گل نرگس فارس است.

حسن‌پور تصریح کرد: گل نرگس فارس به لحاظ داشتن مرغوبیت بالا، زیبایی و طراوت، بوی مطبوع و ماندگاری آن بعد از برداشت، علاوه بر ارسال به سایر استان‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
کاش چندتا عکس زیبا هم از دشت نرگس ها می گذاشتید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار