هر وسیله گرمازا از سوخت های فسیلی، می تواند سبب تولید گاز مونوکسیدکربن شود.
کد خبر: ۱۵۸۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ 06 January 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان فارس با اشاره به نکات مهم مربوط به جلوگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، می گوید: هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز و ذغال سنگ کار کند، می تواند سبب تولید گاز مونوکسید کربن شود.

دکتر محمدرضا عالی منش سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما را نشانه های مسمومیت حاد با گاز مونوکسیدکربن معرفی کرده و می افزاید: استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش و یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

او تشدید بیماری در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی را یکی از نشانه های هشدار دهنده برای مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می داند.

دکتر عالی منش با تاکید بر استفاده نکردن از بخاری های فرسودهِ بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد، ادامه می دهد: استفاده از بخاری های بدون دودکش، به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسیدکربن جلوگیری نمی کند.

این مقام آگاه در اورژانس فارس، با بیان اینکه روشن کردن آتش در فضای بسته و محدود مانند اتاق و گاراژ که تهویه کافی و مناسب ندارد و روشن گذاشتن موتور اتومبیل در فضای بسته گاراژ از مواردی است که باعث بروز مسمویت با گاز منوکسید کربن می شود، بر اطمینان از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی بودن آن، اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری، قبل از راه‌اندازی وسایل گرمایشی، تاکید کرد.

دکتر عالی منش، داشتن وسیله انتهایی ضد باد (کلاهک)، را در وسایل گرمایشی، بسیار ضروری دانسته و می افزاید: هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و به همین دلیل، استفاده از  آب گرمکن های دیواری در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا، مجاز نیست.

او داغی دودکش ها را یکی از موارد اطمینان از خروج و تخلیه گاز، بعد از روشن کردن وسیله گرمایشی برشمرده و اضافه می کند: اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است، دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است که در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره، تهویه در محیط ایجاد کرد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان فارس در ادامه درباره درز بندی و بستن منافذ درها و پنجره ها برای جلوگیری از اتلاف حرارت، می گوید: اگر فضای منزل را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می کنید، درز بندی و بستن منافذ درها و پنجره ها برای جلوگیری از هدر رفت انرژی ایرادی ندارد، اما در صورتی که از بخاری های گازسوز برای گرمایش محیط استفاده می شود، حتماً به کمک در یا پنجره، تهویه در فضا ایجاد کنید و از درز بندی و بستن کامل منافذ، بپرهیزید.

دکتر عالی منش بر جلوگیری از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه و ایجاد تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام تأکید کرده و یادآور می شود: در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد، بی درنگ آن مکان را ترک کنید و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

او اضافه کرد: در صورت مواجهه با مصدوم مسمومیت با گاز منوکسید کربن، او را از محیط خارج کنید، فورا با اورژانس تماس بگیرید و پس از بررسی نشانه های حیاتی مصدوم، از باز بودن راه های هوایی او مطمئن شوید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار