رئیس مرکز سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: حرکت در مسیر اجرای طرح پزشک خانواده گریز ناپذیر است زیرا تجربه کشورهای موفق در ساماندهی نظام سلامت بر اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع مبتنی است و ما نیز باید در مسیر صحیح و درست اجرای این طرح حرکت کنیم.
کد خبر: ۱۴۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷ 20 December 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:کامران باقری لنکرانی گفت:درچند سال گذشته تلاش های زیادی برای استقرار برنامه پزشک خانواده در کشور ما انجام شده که همواره با فراز و فرودهایی مواجه بوده است و این موضوع در مرور مقاله ها، گفت و گو با متخصصان و دلسوزان عرصه سلامت و بررسی روند تحولات شاخص ها و سیستم سلامت کشورمان به خوبی مشهود است.
وی ادامه داد : همه دلسوزان عرصه سلامت، استقرار برنامه پزشک خانواده را کلیدی برای حل مشکلات سیستم سلامت کشورمان می دانند، و بر این باورند که حرکت به سوی این برنامه برای نظام سلامت کشور الزامی است.
لنکرانی بیان کرد: توسعه برنامه پزشک خانواده در روستاها در 10سال گذشته، اجرای آزمایشی این طرح در دو استان بزرگ کشور و آغاز طرح بزرگ تحول در حوزه بیمارستانی که هر کدام مبالغ هنگفتی از بودجه سلامت را به خود اختصاص داده اند لزوم تحلیل روند 10ساله اصلاح نظام سلامت کشور ما با محوریت برنامه پزشک خانواده را دو چندان می کند.
رئیس سمینار بین المللی پزشک خانواده گفت : براین روند باید اسناد بالادستی که در قریب به اتفاق آنها نظام سلامت را با محوریت پزشک خانواده مد نظر قرار داده است، اضافه کرد.
رئیس مرکز سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: مراقبت از سلامت، هزینه های زیادی برای جامعه به همراه دارد و در واقع مراقبت از سلامت گران ترین خدماتی است که مجموعه نظام و دولت به مردم ارائه می دهد از این رو ساماندهی این خدمات و بهینه سازی هزینه ها ضرورت دارد و یکی از راهکارهای ساماندهی هزینه ها، اجرای طرح پزشک خانواده است .
لنکرانی ادامه داد : پزشک خانواده در جایگاه واقعی نه تنها مراقب سلامت مردم و سلامت جامعه خواهد بود بلکه برای آنان برنامه مدون و پیشگیرانه تنظیم خواهد کرد.
او گفت: اگرچه برنامه پزشک خانواده در کشور ما با آنچه باید باشد فاصله زیادی دارد اما اجرای آن اجتناب ناپذیر است و ما باید در این مسیر حرکت کنیم تا پزشک خانواده را به جایگاه واقعی خود برسانیم .
رئیس مرکز سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: متاسفانه بر اثر برخی برداشت های نادرست که از برنامه پزشک خانواده شده این طرح چهره ای منفور در جامعه پیدا کرده و بیش از آن که مورد واکاوی و توجه قرار گیرد، افرادی آگاهانه یا غیر آگاهانه آن را رد کرده اند در حالکیه پزشک خانواده ابعاد گسترده ای دارد و اگر مواردی از آن دارای اشکال است باید برای رفع معایب آن بکوشیم .
لنکرانی به میزبانی شیراز برای برپایی سمینار بین المللی پزشک خانواده اشاره کرد و افزود: در این سمینار که روزهای ششم و هفتم دی ماه 94 برگزار خواهد شد موضوع پزشک خانواده از دیدگاه محققان بین المللی، ملی و استانی مورد بررسی و واکاوی قرار می گیرد.
دبیر علمی سمینار بین المللی پزشک خانواده هم در این نشست گفت: 134مقاله به دبیرخانه این سمینار رسیده که از این تعداد 40 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی در قالب پوستر ارایه می شود.
حسن جولایی افزود: فلسفه پزشک خانواده، آموزش پزشکی و پزشک خانواده، نظام انگیزشی و مالی پزشک خانواده، پزشک خانواده و پوشش همگانی سلامت، ارزیابی و نقد تجارب بین المللی، ملی و استانی در پزشک خانواده از جمله محورهای اصلی این همایش است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار