کد خبر: ۱۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۱ 14 March 2015

در آیین تجلیل از نویسندگان کتاب در ارسنجان که تعدادی از شاعران دارای کتاب نیز به قرائت دلسروده های خود پرداختند، غلامرضا دادوند رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: اصحاب فرهنگ، هنر واندیشه چشم باز جامعه و قلب و مغز اجتماع هستند و هنر اکسیر پرانرژی است در دست هنرمندان که می تواند وسیله انتقال مفاهیم سخت و دشوار به توده های عامه جامه باشد ،

به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس، وی افزود: کتاب یکی از ارزشمندترین فراورده های بشری است که دین و دنیای انسان و جسم وجان بشربه برکت کتاب تامین و تغذیه می شود و فرایند تکامل بشری بوسیله کتاب تحقق پیدا می کند و کتاب مادر تمدنهاست.

دادوند اظهارداشت: متاسفانه در کشور ما هنوز کتاب وارد زندگی مردم نشده ودر سبد خرید خانوارها آنچنان جایگاهی ندارد وبرای ملتی که دارای تمدنی عظیم و تاریخی بزرگ است این کتاب نخواندن و اهل مطالعه نبودن خسارت و نقیصه ای بزرگ است.

در ادامه این نشست اسکندری از پژوهشگران و مولفین بنام ارسنجانی به ایراد سخنرانی و مقاله در خصوص همه کتب ارسنجانی ها در چند قرن اخیر پرداخت و در خصوص تولید کتاب در ارسنجان گفت: خوشنویسان نامی ارسنجان هم چون خاندان ملا علی عسکر ارسنجانی، در نشر قرآن و بعضی از کتب اسلامی رقم زده اند. علی عسکر چهل قرآن نگاشت که مجلد 36 آن در گنجینه ی آستان قدس رضوی نگه داری می شود. محمد شفیع اشرف الکتاب فرزند ارشد او متولد 1253 ه . ق چهل مجلد، محمد حسین افتخارالکتاب برادر کهترش 80 مجلد، دو فرزند دیگر علی عسکر به نام های ملا احمد و ملامحمدحسن و نوه هایش هر یک در حد توان برای تولید کتاب به نوشتن نسخه های مختلف پرداخته اند.

اولین نسخه های خطی که بدان اطلاع یافتم، نسخه برداری از کتاب علامه ی حلی است که محمد حسن شولستانی در سال 1095 ه . ق، در مدرسه ی سعیدیه ی ارسنجان به خط زیبای خویش نوشته است. نسخه ی دیگری درباره ی ادعیه های هفته، ارزاق و اوجاع است که توسط محمد حسین بن محمد کاظم ارسنجانی در سال 1257 ه . ق به نگارش در آمده است و عطاران گذشته ی این شهر از آن بهره می جستند و دیگران نیز به همین لحاظ نسبت به انتشار این کتاب اقدام می ورزیدند.

نسخه های دیگری که در سال 1256ه . ق، توسط علی عسکر و فرزندش ملا احمد و عارفی به نام میرزا محمد هادی ارسنجانی از نوشته ها و سروده های عارف نامی قرن سیزدهم ، ملا احمد ارسنجانی فرزند کرم علی برداشته شده است؛ نمونه ای از تولید و نشر کتاب محسوب می شود که دو نسخه ی خطی آن زینت بخش طاقچه ی منزلی است که استادم مرحوم دکتر ایرج افشار و آقای دکتر منوچهر ستوده بارها آن را ورق زده اند و از دو نسخه ی دیگر نیز اطلاع دارم که یکی در کتاب خانه ی دانشکده ی الهیات دانشگاه مشهد و دیگری نزد یکی از فرهنگیان ارسنجان نگهداری می شود و ... .

مراسم یادشده ادامه یافت و برخی از شاعران که کتاب به چاپ رسانیده بودند همچون عبدالنبی زارع و جعفر زارع و الهیار خادمیان به شعرخوانی و معرفی کتاب خود پرداختند.

در پایان این برنامه فرهنگی دیگر مولفین ارسنجانی نیز به نقطه نظرات خود در خصوص کتاب و پژوهش پرداختند و برنامه با اجرای موسیقی توسط هنرمند جوان محمدرضا فدوی ادامه یافت و در پایان به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ارسنجان و شرکت شیرینی پادرا با مدیریت امیر ابراهیمی و داریوش ابراهیمی به عنوان حامیان فرهنگ و هنر این شهرستان، از تمام مولفین ارسنجانی تجلیل به عمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار