مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس از برگزاری ۵۲۰ برنامه فرهنگی به مناسبت هفته تکریم کتاب، کتابخوانی و کتابدار و نکوداشت خادمان کتاب در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۲۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳ 15 November 2015
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی  اداره کل کتابخانه های عمومی فارس: سیدمحمدامین جعفری در نشست خبری پیرامون برنامه های هفته کتاب، تمرکز زدایی و توسعه متوازن کتابخانه های استان را امری بسیار ضروری و از اولویت های اداره کل کتابخانه های فارس دانست.

وی با بیان اینکه همه مردم حتی در نقاط دورافتاده باید بتوانند از امکانات مطلوب کتابخانه ای بهره ببرند،  تاکید کرد: فارس شاید به لحاظ امکانات زیرساختی شرایط مطلوبی نداشته و با استانداردها فاصله زیادی داشته باشد اما از نظر نرم افزاری و نیروی انسانی کارآمد در بهترین شرایط قرار دارد که نمونه آن فعالیت چشمگیر کتابداران به ویژه در روستاها است، کتابدارانی که در شرایط سخت حماسه می کنند.

وی کتابداران را صمیمی ترین، نجیب ترین و سخاوتمندترین نیروهای فرهنگی جامعه توصیف و بیان کرد: این قشر فرهنگی گرچه با تنگناهای زیادی مواجهند اما این مشکلات را با عشق و روح بزرگ خود جبران می کنند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس در ادامه به برنامه های روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار اشاره کرد و گفت: ۲۴ آبان به یاد سالگرد ارتحال علامه طباطبایی به این عنوان نامگذاری شده و هر سه عنوان کتاب، کتابخوانی  کتابدار باید در کنار هم  دیده شود چرا کتاب بدن کتابخوان و کتابدار بی معنا است.

۵۲۰ برنامه فرهنگی در نقاط مختلف استان فارس

جعفری افزود: به این مناسبت در این هفته حدود ۵۲۰ برنامه فرهنگی در نقاط مختلف استان فارس برگزار می شود که این برنامه ها از چهارشنبه ۲۰ آبان ماه با تجدید میثاق کتابداران با حضرت شاهچراغ (ع) و یکی از بزرگترین گردهمایی های متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی در همایش جایگاه کتاب و کتابداران در فرهنگ ایرانی اسلامی آغاز شد.

وی به نواخته شدن زنگ کتاب در ۲۱۰ آموزشگاه استان در ۲۳ آبان‌ماه اشاره و عنوان کرد: این زنگ به نشانه سلام به بیداری، روشنایی و کتاب است که کتابداران و روسای ادارات کتابخانه های شهرستان ها و کتابداران با حضور در مدارس دانش آموزان را با کتاب و فواید و الزامات کتابخوانی آشنا می کنند.

جعفری نشست های کتابخوان که به ابتکار دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور راه اندازی شده را شاه بیت فعالیت های ترویجی در حوزه کتابخوانی دانست و گفت: تاکنون ۱۲ نشست در این راستا برگزار شده که سیزدهمینِ آن در روز ۲۶ آبان ماه در شیراز برگزار خواهد شد. در این نشست ها کتابداران و چهره های فرهنگی کتاب مورد علاقه خود را به حاضران در نشست معرفی می کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس ادامه داد: پس از استقبال گسترده از نشست کتابخوان عشایری، نشست کتابخوان روستایی و نشست کتابخوان دانش آموزی و دانشجویی نیز در دستور کار قرار گرفته که به زودی شاهد برگزاری آن در نقاط مختلف استان خواهیم بود.

جعفری به عضویت بیش از ۱۰۳ هزار نفر در کتابخانه های عمومی استان فارس اشاره و خاطرنشان کرد: انقلاب بزرگی در بخش کودک کتابخانه های استان در حال شکل گیری است و امیدواریم آشنایی با کتاب در سنین پایین آمار تکان دهنده میزان سرانه مطالعه را تکان بدهد.

افتتاح ۶ کتابخانه نهادی و ۲ کتابخانه مشارکتی

افتتاح ۶ کتابخانه نهادی و ۲ کتابخانه مشارکتی از دیگر برنامه های هفته تکریم کتاب، کتابخوانی و کتابدار بود که جعفری از آن خبر داد و گفت: کتابخانه های زیادی برای افتتاح آماده بود اما به دلیل نداشتن استانداردهای لازم از افتتاح تشریفاتی آن پرهیز کردیم.

وی همچنین به رونمایی از ۳۰ عنوان کتاب نویسندگان استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۳ جلسه نقد و بررسی کتاب های نویسندگان کشور نیز در کتابخانه های عمومی فارس برگزار می شود که بر همین اساس کتاب «نامیرا» اثر صادق کرمیار که این روزها با اقبال خوبی مواجه شده است روز ۲۷ آبان ماه در شهر کاغذی شیراز با حضور نویسنده نقد می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس از رایگان بودن ثبت نام در همه ۲۰۶ کتابخانه استان در روز ۲۴ آبان ماه خبر داد و گفت: در مراسم اصلی هفته تکریم کتاب، کتابخوانی و کتابدار ۲۶ آبان ماه در هتل شیراز از خادمان کتاب فارس طی مراسمی باشکوه تقدیر به عمل می آید که در این مراسم سرود ملی کتابداران که کاری از گروه سرود بچه های آباده است رونمایی می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار