مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با بیان این که اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده درست هر چیز در جای مناسب است، گفت: در صنعت برق تنها برای چند ساعت اوج بار شبکه، باید سرمایه گذاری‌های کلان انجام شود.
کد خبر: ۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲ 27 January 2015
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدحسن صحراییان بعد از ظهر امروز در نخستین نشست اقتصاد مقاومتی و مدیریت بهینه انرژی اظهار داشت: بند هفتم سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف، تکلیفی را مشخص کرده و آن این است که در برنامه پنج‌ساله پنجم شدت شاخص انرژی به دوسوم و در پایان برنامه ششم به یک‌دوم کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: در 10 سال گذشته ظرفیت تولید برق دنیا 3.5 برابر، در اروپا دو برابر، در خاورمیانه 5.8 برابر و در ایران باوجود جنگ و تحریم هشت برابر شده است. صحراییان اضافه کرد: در این مدت ظرفیت انتقال و خطوط توزیع 10 برابر و جمعیت کشور 2.2 برابر، تعداد مشترکان 9 برابر شده است و ظرفیت نیروگاهی ایران از 7 هزار مگاوات به 70 هزار مگاوات رسیده است. وی خاطرنشان کرد: ایران مشکلی در افزایش ظرفیت‌های تولید ندارد و چهاردهمین ظرفیت تولید را در دنیاداریم و سیزدهمین تولیدکننده تجهیزات صنعت برق است.
این مسئول با بیان این که بالاترین صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت برق است، تصریح کرد: الان در کشور 81 درصد برق تولیدی در خانه‌ها، 13 درصد در واحدهای تجاری و چهار درصد در بخش عمومی مصرف می‌شود و برق کمی به تولید اختصاص می‌یابد. به گفته وی، در شیراز 36 درصد برق تولیدی برای مصارف خانگی، 12 درصد عمومی و 10 درصد برق تولیدی به موارد دیگر اختصاص می‌یابد. صحراییان سپس بیان کرد: در دنیا متوسط رشد مصرف برق در 10 سال گذشته 3.5 برابر شده اما در ایران 7.6 برابر شده که استفاده گسترده از اسپیلت‌ها، گرمایش برقی، روشنایی‌های وسیع از عوامل این مصرف بی‌رویه است.
 وی عنوان کرد: شدت مصرف انرژی که میزان انرژی مصرف‌شده بر واحد تولید است در پایان برنامه ششم باید به یک‌دوم برسد و در این زمینه پایین‌ترین شدت انرژی مربوط به ژاپن است و شدت انرژی ایران 3.7 برابر متوسط جهانی و پنج برابر ژاپن است. این مسئول متذکر شد: تولید برق در ساعات مختلف هزینه‌های متفاوت دارد چنانکه در دنیا در اوج ساعات مصرف 18 سنت و در ساعات عادی 12 سنت و در ساعات کم باری شش سنت هزینه دارد. به گفته وی، عامل بالا بودن شدت انرژی در ایران پایین بودن نرخ برق تولیدی است و به ازای هر کیلو‌وات ساعت 870 گرم آلاینده وارد آسمان می‌شود.
صحراییان ابراز داشت: در ایران 94 درصد انرژی با سوخت فسیلی تولید می‌شود که به‌طور عمده گازوئیل و مازوت است که گرانترین سوخت است و 15 درصد ظرفیت نیروگاه‌های ما آبی است که به معنای خروج نیروگاه‌های آبی در تابستان است. این مسئول یادآور شد: بالا بودن مصرف در ساعات اوج بار باعث می‌شود که بخشی از نیروگاه‌های ما تنها در ساعات اوج بار و به‌عنوان‌مثال برای چند ساعت به مدار وارد می‌شود که افزایش هزینه سرشکن تولید را در پی دارد و باید برای همان دو ساعت پیک‌بار سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شود.
* افزایش آلودگی نوری احتمال ابتلا به سرطان را در پی دارد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز ادامه داد: یکی از مسائلی که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته بحث بهداشت نور است به این معنا که یکی از حقوق انسان این است که ستاره‌های آسمان را ببیند تا عمق دید و نگاه فلسفی فرد افزایش پیدا کند درحالی‌که افزایش روشنایی شهری باعث دیده نشدن آسمان می‌شود و نسل آینده ما دیدی کوتاه و فاقد عمق پیدا می‌کند.
صحراییان افزود: وقتی فردی بخوابد و تاریک مطلق نباشد آنتی‌اکسیدان در بدن وی ترشح نشده و افزایش احتمال ابتلا به سرطان در پی آن حادث می‌شود. وی ادامه داد: در شهرهای بسیاری آن‌قدر از روشنایی استفاده‌شده که امکان خوابیدن در تاریکی از ساکنان سلب شده است. صحراییان با اشاره به مشکلات متعدد کشور که در اثر دشمنی استکبار به وجود آمده، اظهار داشت: ما امروز به فضای حل مسئله نیاز داریم نه به فضای ایجاد مسئله و هر کس در کشور به حل مسئله فکر می‌کند در مسیر شهدا قرار دارد و هر کس ایجاد مسئله می‌کند چه بداند چه نداند، در مسیر شهدا نیست.
این مسئول ادامه داد: در ژاپن به علت سونامی نیروگاه‌های هسته‌ای در معرض خطر بود و مردم بیان کردند نمی‌خواهند با زلزله یا حوادث غیرمترقبه بعدی دچار مخاطره شوند که دولت در پاسخ گفت اگر ما این نیروگاه‌های هسته‌ای را از مدار خارج کنیم مصرف برق 20 درصد کاهش می‌یابد که مردم با مدیریت مصرف به این کار کمک کردند.
* وضعیت نابسامان سازه‌های شیراز از نظر مصرف انرژی وی اضافه کرد: رشته «معماری انرژی» چند سال است در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده و در این زمینه نرم‌افزارهایی وجود دارد که نقشه ساختمانی طراحی‌شده را از نظر مصرف انرژی با لحاظ کردن زاویه نور، وزش باد و تابش خورشید بررسی می‌کند که ما می‌توانیم این نرم افزار را به شیراز بیاوریم. صحراییان بیان کرد: ما حاضر هستیم هزینه آموزش یکهزار مهندس را بدهیم که بتوانیم معماری انرژی را در شیراز کلید بزنیم چنانکه گاه در شیراز ساختمان‌هایی احداث شده که پس از بررسی در نرم‌افزارهای «معماری انرژی» تا 50 درصد پرت انرژی دارند. استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر، «ال.ای.دی» و به کار بردن انرژی خورشیدی برای روشنایی شهری و کاهش روشنایی‌های غیرضروری مواردی بود که صحراییان در راستای اصلاح الگوی مصرف به آن اشاره کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار