مدیر اداره نظارت و ارزیابی ستاد قامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور گفت: در این وزارتخانه از برنامه های نو و خلاقانه در حوزه نماز حمایت می شود.
کد خبر: ۱۲۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵ 04 November 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا: حمیدرضا ناطقی در جمع رابطان اقامه نماز نمایندگی های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در شیراز بیان کرد: در حوزه نماز برنامه های مختلفی در کشور در حال انجام است اما در بحث ترویج و گسترش فرهنگ اقامه نماز به دنبال کارهای نو و جدید هستیم که بتواند حوزه نماز را متحول کند.

وی افزود: بر این اساس هم اکنون بسته فرهنگی نمایشی در موضوع نماز شامل فیلم های کوتاه، مستند و انیمیشن در وزارتخانه در حال تهیه و آماده سازی است که برای توزیع در کشور به استان ها ارسال می شود.

ناطقی با بیان اینکه در حوزه سینمایی نیز از فیلم های کوتاه فاخر حمایت می کنیم اظهارداشت: سه کلیپ و فیلم کوتاه 50 ثانیه ای نیز با موضوع نماز برای نمایش قبل از فیلم های سینمایی و عرضه در سینمای خانگی، در کشور درحال تهیه است.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه های درون و برون سازمانی در حوزه نماز در کشور اجرا می کند اضافه کرد: در بحث ترویج فرهنگ نماز، مخاطب ما عامه مردم است که برای تحقق این مهم باید از همه ظرفیت های فرهنگی و هنری دولتی و خصوصی و تشکل ها و موسسات فرهنگی و هنری در شهرستان ها استفاده شود.

او با اشاره به برنامه های اجرا شده در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در موضوع نماز ادامه داد: استان فارس امسال در این زمینه عملکرد خوبی نسبت به سال گذشته داشته است اما انتظار از این استان فرهنگی و مذهبی در حوزه فعالیت های نماز بیشتر است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز گفت: یکی از خطرات برای هر جامعه دینی، تقابل برخی امور مذهبی و همراهی آنها با هویت های مختلف است که چالش هایی را ایجاد می کند.

بهزاد مریدی افزود: امروز در برخی از مراسم ها شاهد کف زدن و یا صلوات فرستادن مردم برای امور مختلف از جمله سرود ملی، تشویق افراد و غیره هستیم که تکلیف در این زمینه مشخص نیست.

وی با بیان اینکه برخی به دنبال سوءاستفاده از این فضا هستند بیان کرد: اگر امروز جایگاه چنین نکات ظریفی در جامعه مشخص نشود در آینده چالش هایی در این زمینه ایجاد می شود لذا باید فضایی فراهم شود که هر مورد در جای خود زیبنده و شایسته باشد.

مریدی اظهارداشت: در برخی از جمع ها به خصوص جمع های هنری فضای صلوات برای همه افراد مهیا نیست و بعضی افراد در این میان تعمدا دست می زنند که ما باید همه را در کنار هم قرار داده و بپذیریم که هیچ یک از فعالیت های دست زدن و یا صلوات فرستادن منافاتی با هم ندارند و هرکدام را در جای خود ببینیم.

وی اضافه کرد:کار و فعالیت شعاری در هر حوزه ای ارزش ها را به ضد ارزش تبدیل می کند که اگر جایگاه ارزش ها و ضد ارزش ها تغییر داده شود ضررهایی را برای جامعه ایجاد می کند که در این زمینه باید تصمیم گیری را بر عهده مردم گذاشت.

او ادامه داد: وظیفه ما هدایت، نظارت و فعالیت در تمام حوزه های فرهنگی و هنری از جمله شعر، تجسمی، نمایش، فرهنگ، چاپ، نشر و موسیقی در استان است و حرکت همه بخش های فرهنگی و هنری را در استان دنبال می کنیم.

مریدی افزود:فعالیت درحوزه نماز را وظیفه خود می دانیم زیرا ریشه های فرهنگی ما بر مبنای اصول دینی است گفت: فرهنگ مردم فارس معجونی و آمیخته است لذا می طلبد همه ابعاد و حوزه های مختلف در این بخش با هم دیده شود.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم گفت: در بحث تدوین و اجرای فعالیت های قرآنی، دینی و معرفتی در استان دغدغه داریم که تلاش می کنیم در این زمینه برنامه های منسجم و مستمری را تدوین و در تمام شهرستان های استان اجرا کنیم.

سید مجتبی میردهقان با بیان اینکه به دنبال اجرای فعالیت های عمومی تاثیرگذار و فراگیر در بخش فرهنگ دینی و قرآنی در استان هستیم بیان کرد: اشاعه و گسترش فرهنگ دینی و نماز از وظائف ما در جامعه است که امیدواریم شهرستان ها نیز برنامه های پیشنهادی خود را برای ترویج فرهنگ مذهبی، قرآنی و نماز به این معاونت اعلام کنند.

وی اظهارداشت: تعامل و همکاری بخش های مختلف حوزه دین، قرآن، نماز، کانون های فرهنگی هنری مساجد و امر به معروف و نهی از منکر در استان می تواند ید واحدی را درفعالیت های فرهنگی در استان رقم بزند.

میردهقان اضافه کرد: از هفته آینده دوره آموزشی با موضوع نماز بعد از نماز ظهر و عصر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می شود که تلاش می کنیم این برنامه در شهرستان ها نیز اجرا شود.

او گفت: برای هفته قرآن و عترت که آذرماه در استان اجرا می شود، دو فیلم داستانی با موضوع نماز تهیه شده است که تلاش می کنیم از همه ظرفیت های فرهنگی و هنری برای تبدیل این مهم به گفتمان عمومی جامعه استفاده می کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار