شیراز با ظرفیت‌های عظیم پزشکی می‌تواند یکی از بازارهای هدف ایران در گردشگری پزشکی محسوب ‌شود و درآمد ارزی بالایی را وارد کشور ‌کند اما متاسفانه این صنعت در شیراز چندان مورد توجه نبوده است.
کد خبر: ۱۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۴ 09 March 2015

به گزارش تابناک فارس به نقل از تسنیم، صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنایع دنیا است و امروزه رقابت فشرده‌ای در بین بسیاری از کشورهای جهان برای جذب گردشگر دیده می‌شود. یکی از انواع گردشگری که روند رو به رشدی را طی می‌کند، گردشگری سلامت است.

در حال حاضر وابستگی کشور ما به درآمدهای نفتی و شرایط موجود جهانی لزوم حرکت به سمت درآمدهای غیرنفتی را ایجاب می‌کند. از سوی دیگر به علت عدم وجود ساختارهای مناسب اقتصادی و رشد بالای جمعیت جوان بیکاری در حال حاضر به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

تجربه بسیاری از کشورهای جهان نشان می‌دهد که گردشگری در تمام شاخه‌های آن به عنوان صنعتی ارزآور و اشتغال‌زا راه حل مناسبی برای رفع بیکاری و رشد اقتصادی است به همین دلیل دولت ایران از برنامه چهارم توسعه در زمینه بهداشت و درمان به دلیل رشد فزاینده مقوله جهانی‌سازی، حضور فعال در بازارهای جهانی را به عنوان رویکرد اصلی در نظر گرفته است.

شهر شیراز به عنوان شهر تاریخی و فرهنگی که از ظرفیت‌های عظیم پزشکی نیز برخوردار است و می‌تواند به عنوان یکی از بازارهای هدف ایران در گردشگری پزشکی محسوب ‌شود و درآمد ارزی بالایی را وارد کشور ‌کند که متاسفانه این صنعت در شیراز چندان مورد توجه نبوده است.

ساماندهی گردشگری سلامت مانع سوءاستفاده دلالان

عمده گردشگرانی که برای درمان به شیراز مراجعه می‌کنند از کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق هستند چرا که شیراز و اطراف آن یک ارتباط سنتی و فامیلی با جنوب ایران و مناطق شیخ‌نشین و عرب‌نشین دارند. همچنین تعدادی از آن‌ها به دلیل مهاجرت به فارس آمده‌اند به همین دلیل یک ارتباط قومی، مذهبی و فرهنگی با شیراز دارند.

امید فاضل‌زاده، مسئول کمیته گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این روش جذب گردشگر را قدیمی می‌داند و معتقد است در روش قدیمی فعالان این عرصه به عنوان راهنمای بیمار، بیمارستان و دیگر موارد مورد نیاز بیمار از جمله محل اقامت و غیره را خود انتخاب می‌کنند که گاه سبب مشکلاتی برای بیماران می‌شود.

وی ساماندهی گردشگری سلامت را سبب نظام‌مند شدن این صنعت و مانع از سوءاستفاده برخی از واسطه‌گران می‌داند و می‌گوید: از آنجا که بیشتر بیماران از کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه عراق وارد فارس می‌شوند انجام پروازهای مستقیم به عراق می‌تواند در جذب بیشتر توریست‌های سلامت به استان فارس کمک کند.

مشابهت فرهنگی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و تمایل کشورهای عربی مانند عراق برای سفر به شهر شیراز می‌طلبد که در زمینه گردشگری سلامت در این کشورها بازاریابی و اطلاع‌رسانی مناسب شود تا گردشگری سلامت نیز رونق یابد.

مشارکت بخش خصوصی سبب رونق گردشگری سلامت

لازم به ذکر است با وجود پیشینه فارس و شیراز در پزشکی تنها 4 تا 5 شرکت در زمینه گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند و بیشتر بیمارستان‌های خصوصی پذیرای گردشگران هستند.

بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز، معتقد است که تصدی‌گری دولتی در زمینه گردشگری سلامت تاکنون راهگشا نبوده بنابراین باید شرایط ورود بخش خصوصی را به این بخش تسهیل کرد و توسعه گردشگری سلامت در شیراز با انسجام میان بخش خصوصی، دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و بیمارستا‌ن‌های بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه گردشگری سلامت در شیراز مغفول مانده است، افزود: گردشگری سلامت و بخش درمان یکی از توانمندی‌های استان فارس و شهر شیراز است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لزوم به‌کارگیری سامانه ثبت آمار گردشگران سلامت

یکی از مشکلاتی که در بخش گردشگری سلامت وجود دارد، نبود آمار مشخص از گردشگران این بخش است که همین امر سبب شده نیازسنجی درمانی گردشگران با مشکل روبه‌رو شود.

فاضل‌زاده، مسئول کمیته گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نبود سامانه‌ ثبت آمار بیمارانی که برای درمان به شیراز می‌آیند، را از مشکلات عمده این بخش دانست و افزود: از آبان‌ماه، سامانه‌ای از سوی وزارت‌ بهداشت برای ثبت‌ آمار بیماران ایجاد شده اما هنوز آمار دقیقی از گردشگران سلامت در شیراز وجود ندارد.

وی معتقد است که عدم ارائه آمار دقیق توسط بخش خصوصی برای فرار از مالیات را از دیگر دلایل نداشتن آمار دقیق در این زمینه است.

موید محسن‌نژاد، معاون گردشگری میراث فرهنگی فارس، می‌گوید آمار دقیقی از مسافران و گردشگران سلامت در شیراز وجود ندارد با این حال اغلب این گردشگران برای جراحی‌های زیبایی، کاشت مو و در گذشته برای چشم پزشکی مراجعه می‌کردند.

وی از تشکیل شورای سیاستگذاری گردشگری سلامت فارس خبر داد و افزود: این شورا، شرایط سفر به شیراز را به عنوان مقصد گردشگری سلامت تسهیل می‌کند و صدور ویزای درمان یکی از مصوبات این شورا برای سهولت در رفت‌وآمد گردشگران سلامت است.

لازم به ذکر است که یکی از مواردی که می‌تواند سبب جذب گردشگر در بخش سلامت و درمان شود، ساخت شهر سلامت است که از سال 89 تاکنون هیچ اقدام جدی در زمینه ساخت این شهرک نشده است.

گردشگری سلامت آثار قابل توجهی بر اقتصاد شهر و توسعه آن دارد با این وجود در صورتی که از این قابلیت‌های بالقوه استفاده نشود، نمی‌توان از مزایای حاصل از این صنعت بهره‌مند شد. توسعه سریع‌تر گردشگری سلامت مستلزم به کارگیری منابع موجود، بازاریابی و اطلاع‌رسانی خدمات درمانی است که سیاستگذاران و مدیران استانی باید برنامه و دستورالعمل مدون برای شاخه‌های گردشگری پزشکی تدوین کنند.

علاوه بر این توجه بیشتر به زیرساخت‌ها از طرف متولیان این صنعت برای مشتری‌گرایی و توسعه بازار تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری و همکاری بین بخشی در سطح عملیات برای پاسخ‌گویی بهتر به گردشگران سلامت امری ضروری به نظر می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار