تب دانگی ویروسی از خانواده فلاوی‌ویروس‌ها است که توسط پشه‌های “آئدس اجیپتی” و “آئدس البوپیکتوس” منتقل می‌شود. این پشه‌ها در آب‌های راکد و مکان‌های مرطوب رشد می‌کنند. تب دانگی واگیردار نیست اما از طریق انتقال خون و یا اهدای عضو فرد مبتلا منتقل می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲ 09 June 2024

تب دانگی که به تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم شهرت دارد، با 5 علامت شایع بروز می‌کند که در صورت مشاهده حتما باید به پزشک مراجعه شود. سردرد شدید، درد عضلانی و مفصلی، حالت تهوع و استفراغ، بثورات پوستی و درد پشت چشم. البته در موارد شدید، تب دانگی می‌تواند منجر به خونریزی شدید، نارسایی ارگان‌ها، شوک و مرگ شود.

این پشه که به ببر آسیایی مشهور شده است، بیشتر در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد؛ با این حال نخستین مورد از تب دانگی در ایران در سال ۱۳۹۸ در استان هرمزگان به ثبت رسید. ورود این پشه به ایران به دلیل افزایش گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش سفرهای بین‌المللی است. موارد ابتلاء به تب دانگی در سال‌های بعد به طور پراکنده در استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و فارس گزارش شده است.

راه درمان تب دانگی

هیچ درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و با نوشیدن مایعات فراوان می‌توان آب ناشی از استفراغ و تب بالا را تا حدودی جبران کرد. زیرا این بیماری باعث کم آبی بدن می‌شود.

استراحت کافی، نوشیدن مایعات و مصرف دارو‌های مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند. با این حال در موارد شدید، ممکن است به بستری در بیمارستان و تزریق مایعات وریدی نیز نیاز باشد.


راه‌های پیشگیری از تب دانگی

با چند روش می‌توان از تب دنگی پیشگیری کرد:

تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیرگلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات و موارد مشابه. (هر دو روز یکبار)
جلوگیری از تجمع آب در زیرکولر
استفاده از پشه بند در صورتی که طی استراحت در فضای باز استراحت می‌کنید
نصب توری روی درب و پنجره‌ها و اطمینان از سالم بودن آنها
در مناطق همه گیری بیماری از باز کردن پنجره‌های بدون توری اتاق خودداری شود
از لباس‌های آستین‌بلند و شلوار بلند استفاده کنید
از سفر به مناطق آلوده خودداری کرده و یا اقدامات پیشگیرانه را مدنظر قرار دهید


چه افرادی در معرض این بیماری هستند؟

مشاغلی که در طی روز در معرض گزش هستند مانند، آپاراتی‌ها و لاستیک فروش‌ها، کادر بهداشت و درمان، ملوانان، کارکنان فرودگاه و بنادر، افراد کارتن خواب و بی سرپناه که در فضای باز استراحت می‌کنند و ساکنان و مسافران مناطق دارای پشه آلوده امکان ابتلا به این بیماری را دارند. همچنین افرادی که قبلاً یک بار به تب دانگ مبتلا شده اند (واکنش شدید سیستم ایمنی). افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بانوان باردار و کودکان زیر یکسال نیز به تب دانگ شدیدتری مبتلا می‌شوند.

وضعیت تب دانگی در ایران

در همین رابطه عباس رضاییان‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تاکنون این بیماری طی سال جاری دو کشته برجای گذاشته است، گفت: یک نفر از آنها در امارات درگذشته است و جنازه‌اش برای خاکسپاری به فارس انتقال داده شده و فوت شده دیگری خانمی ۸۳ ساله است که همزمان از چند بیماری زمینه‌ای دیگر نیز رنج می‌برده است.

وی تاکید کرد که تاکنون انتقال محلی این بیماری در فارس ثبت نشده و همه بیماران مبتلا به تب دانگی در استان فارس از کشور امارات و یک نفر نیز از عمان به این استان سفر کرده و همگی در این کشورها به بیماری مبتلا شده اند و به دلیل ایرانی بودن و کمتر بودن هزینه‌های درمان در فارس به این استان آمده‌اند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اغلب مبتلایان به تب دانگی از بیمارستان‌های فارس مرخص شده‌اند، چند نفر دیگر از بیماران نیز کماکان در بیمارستان‌های گراش، لار، جهرم و شیراز بستری هستند و فقط وضعیت جسمانی یک نفر که او نیز مبتلا به بیماری سرطان است وخیم گزارش شده است.

 

برچسب ها: تب ، تب دانگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار