از ساخت صحن حضرت فاطمه در نجف و ساخت گنبد جدید حرم امام حسین تا ساخت درب های خاتم کاری شده حرم امام حسین و صندوق های نفیس خاتم کاظمین.
کد خبر: ۱۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۳ 08 March 2015

به گزارش تابناک فارس؛جابر مهدیار پیش از ظهر امروز در نشست خبری، با بیان اینکه روند بازسازی عتبات از بازسازی به توسعه منتقل شده است، اظهار داشت: بازسازی‌ها براساس برنامه انجام شده و توسعه عتبات در دستور کار ستاد بازسازی قرار گرفته است.

وی اطلاع مردم از میزان استفاده از نذورات خود در ساخت و بازسازی حرم‌های مطهر و روند بازسازی عتبات عالیات را سبب توسعه و افزایش مشارکت‌های آنان دانست و افزود: تمام نذورات مردم براساس نظرات آ‌ن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در همان مسیر نذر مردم بهره‌‌برداری می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با اشاره به اینکه توسعه حرم‌های مطهر به آماده‌سازی فضای کار از جمله تأمین زمین و تخریب اطراف حرم‌ها بستگی دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تخریب‌ها و تسطیح زمین‌ها انجام گرفته و بازسازی و صحن‌سازی در دستور کار قرار دارد.

مهدیار با بیان اینکه بازسازی‌ها و توسعه حرم‌های مطهر نمای اصلی خود را بازیافته است، تصریح کرد: ساخت حرم حضرت علی(ع) و صحن حضرت فاطمه(س) در نجف در زمینی به مساحت 7 هکتار و ساخت زیربنا در 4 طبقه با وسعت 220 هزار مترمربع آغاز شده است.

وی از آغاز طرح بزرگ ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) خبر داد و بیان کرد: گنبد جدیدی با ارتفاع 7 و نیم متر از وضع موجود بلندتر در برنامه قرار گرفته و هم‌زمان با اجرای گنبد حرم امام حسین(ع) بازگشایی اطراف ضریح مطهر امام حسین(ع) با کوچک کردن ستون‌های کنونی انجام می‌شود تا زائران بهتر بتوانند زیارت کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با اشاره به اینکه صحن حضرت زینب(س) به عنوان پروژه بزرگ در حال حال آماده‌سازی است، عنوان کرد: زمین مدنظر تسطیح شده و صحن زیبایی شکل خواهد گرفت و خیمه‌گاه و تل زینبیه در صحن قرار می‌گیرند.

سردار مهدیار با بیان اینکه در سامرا نیز برنامه‌های تخریب اطراف حرم برای توسعه در برنامه قرار گرفته است، اظهار داشت: صحن‌های جدید در سامرا شکل زیبایی گرفته و این صحن‌ها ساخته شده و زیباسازی و نمای آن ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه در کاظمین دو صحن بزرگ یکی با عنوان امام رضا(ع) و دیگری با عنوان صحن حضرت صاحب‌الزمان(عج) در حال آماده‌سازی است، افزود: مردم در تمام بانک‌های دولتی می‌توانند نذورات و کمک‌های نقدی خود را در اختیار این ستاد قرار دهند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با بیان اینکه مردم می‌توانند نذورات خود را به صورت نقدی و غیرنقدی در اختیار این ستاد قرار دهند، خاطرنشان کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس واقع در خیابان زند میدان امام حسین(ع) در خدمت مردم و آماد دریافت کمک‌های مردم در این زمینه است.

سردار مهدیار با اشاره به اینکه دفاتر ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهرستان‌ها و دفاتر ائمه جمعه نیز این مسئولیت را بر عهده دارند، تصریح کرد: از جمله اقدامات در حال اجرا توسط مردم فارس و هنرمندان استان ساخت صندوق خاتم داخل ضریح حضرت مسلم است که با استفاده از هنر خاتم و درودگری است و نذورات آن مربوط به مردم شهرستان لامرد است.

وی با بیان اینکه ساخت ضریح بزرگ خیمه‌گاه حضرت امام سجاد(ع) از جمله کارهایی است که برای خیمه‌گاه کربلا پیش‌بینی شده، گفت: در ساخت این پروژه بزرگ آزادگان دوران دفاع مقدس مشارکت دارند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با اشاره به اینکه خاتم‌کاری و گره‌چینی درب‌های حرم مطهر حضرت امام حسین(ع) با استفاده از نذورات مردم فارس در حال اجرا است، بیان کرد: ساخت دو ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) نیز در حال انجام است.

سردار مهدیار با بیان اینکه دو صندوق خاتم که به‌تازگی توسط هنرمندان خاتم و درودگر شیراز ساخته شده بود به کاظمین منتقل شد، عنوان کرد: این صندوق‌ها برای نصب در ضریح امام موسی‌بن‌جعفر(ع) و امام جواد(ع) ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت یک درب بزرگ درودگری و منبت‌کاری توسط هنرمندان فارس به پایان رسیده است، اظهار داشت: این درب مطهر که با استفاده از نذورات مردم داراب و آباده ساخته شده در باب‌القبله نصب می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس از گل‌آرایی حرم مطهر حضرت علی(ع) به عنوان نخستین برنامه سال 94 خبر داد و گفت: 130 پرچم با وسعت‌ 2 متر در 3 متر از حرم مطهر امام حسین(ع) که از کربلا به استان فارس منتقل شده در اختیار شهرستان‌ها قرار می‌گیرد.

سردار مهدیار با بیان اینکه نمایشگاه عتبات عالیات در حافظیه و سعدیه برای ایام نوروز پیش‌بینی شده تا مردم از نزدیک شاهد فعالیت‌های این ستاد باشند، افزود: تعداد 60 درب زیبای کار هنر گره‌کاری برای آستان مقدس احمدبن‌موسی(ع) توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس ساخته شده و یک درب زیبای معرق‌کاری برای حرم شاهچراغ(ع) در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات سندهای افتخار برای کسانی که برای صحن مطهر حضرت فاطمه مشارکت می‌کنند صادر می‌کند، اظهار داشت: این سندهای افتخار به ازای هر متر مربع 5 میلیون تومان صادر شده و برای هر خشت طلای گنبد حرم امام حسین(ع) نیز مبلغ 2 میلیون و 150 هزار تومان پیش‌بینی شده تا ساخت آن تمام شود و پشت خشت‌ها نام‌نویسی شده و در ساخت گنبد به کار می‌رود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با بیان اینکه این خشت‌های طلا از ورق‌های مسی ساخته شده که روی آن آب طلاکاری شده و روی گنبد قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند با مشارکت خود در ساخت گنبد و گلدسته‌های حرم امام حسین(ع) مشارکت داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار