استاد دانشگاه تهران و چهره ماندگار کشور در عرصه زبان و ادبیات عرب گفت: برخلاف ادبیات غربی که زیبایی شهر را در ظاهر و وضعیت زندگی مردمان می دانند، در ادبیات اسلامی شمار ادیبان، دانشمندان، فقها و فیلسوفان نماد زیبایی شهر و افتخار آن تلقی می شود، موضوعی که درباره شیراز صدق می کند و در تاریخ سخن از بزرگان این شهر است.
کد خبر: ۱۱۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 15 October 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا: دکتر آذرتاش آذرنوش چهارشنبه در همایش ملی جایگاه فارس در عرصه زبان وادبیات عربی در دانشگاه شیراز افزود: آنگونه که در منابع تاریخی قزوین، نیشابور، اصفهان و ... آمده است درباره شیراز همواره سخن از بزرگان این شهر است و این که افتخار این شهر به ادیبان و اندیشه وران است تا ظاهر و دیوارهای شهر.

وی گفت: بنا بر منابع تاریخی، تا قرن ششم هجری دانشمندان بزرگی در فارس زندگی می کردند که بنا بر کتاب استخری، سلمان فارسی، هرمزان، عبدالحمید کاتب، ابن مقفع، سیبویه، حلاج، ابن خفیف، ابوحیان توحیدی و ... از بزرگان این دیار در تاریخ هستند که در روزگار خود نقش آفرین بوده اند و در موضوعاتی همچون ادبیات عرب تاثیرگذار بودند.

مدیر بخش ادبیات عرب در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی اظهار کرد: با توجه به این که زبان علمی روزگار عربی بوده است، بزرگان و ادیبان دیار فارس به عربی فصیح سخن می گفتند و حال آن که زبان قبایل عرب، زبانی عامیانه با لهجه های خاص بود و از آن جا که این لهجه ها واحد نبود، ایرانی ها نمی دانستند کدام لهجه را یاد بگیرند و این از دلایلی است که ما ایرانی ها عرب زبان نشدیم.

دیگر سخنران نشست های علمی این همایش ملی دکتر محمد علی آذرشب استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر برجسته در زبان و ادبیات عربی بود که سخنان خود را با موضوع نقش فارس در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی ارایه کرد.

این استاد دانشگاه تهران گفت که هرچند زبان عربی در ابتدا زبانی قومیتی بود اما ادیبان و دانشمندان دیار فارس همچون سیبویه، زبان عربی را از زبانی قومیتی به زبان فرهنگ و تمدن اسلامی ارتقا بخشیدند و منشا خدمات گسترده در جهان اسلام شدند.

همایش ملی جایگاه فارس در عرصه زبان و ادبیات عربی که چهارشنبه در تالار علامه جعفری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز گشایش یافت پس از برگزاری نشست های علمی در بعدازظهر چهارشنبه و صبح پنجشنبه، به کار خود پایان می دهد.

به گفته دکتر حسین کیانی دبیر علمی این همایش ملی، از میان 200 چکیده مقاله رسیده به دبیرخانه ، هیات داوران 130 چکیده مقاله را برای ارایه اصل مقاله پذیرفت. از میان 100 مقاله کامل دریافتی، 77 مقاله برای ارایه در همایش پذیرفته شد که از این تعداد 63 مقاله به زبان فارسی و 14 مقاله به زبان عربی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار