دژکام با بیان اینکه کافی است یک نفر دانشمند در علوم اجتماعی این پرسش را تحلیل کند و ببیند ما اکنون در مسیر این تحول کجا هستیم و باید در 20 سال دیگر کجا باشیم؟ گفت: متأسفانه برخی از طبقات اجتماعی جای خود را گم‌کرده و خود را در جای طبقه دیگری گذاشتند درحالی‌که آن طبقه‌ای که این‌ها اکنون جای آن نشسته‌اند، مسلماً در انقلاب ما مورد نفرت بوده‌اند و باید به این مسائل دقت کنیم.
کد خبر: ۶۳۴۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳ 25 July 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: آیت‌الله لطف‌الله دژکام بعدازظهر امروز در نشست شورای سیاست‌گذاری و راهبردی ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بود و حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت و هدفش تنها سرنگونی رژیم پهلوی نبود.

*تمایز انقلاب ایران با دیگر انقلاب‌ها

وی افزود: معمولاً انقلاب‌ها یک جانب از قضیه را بیشتر پوشش می‌دهند به‌عنوان‌مثال در نقطه‌ای از دنیا انقلاب می‌شود و در یک کشور دولت، حکومت و نظامی تغییر می‌کند و می‌گویند ما به هدفمان از انقلاب رسیدیم اما در ایران اسلامی براندازی نظام پهلوی به معنای رسیدن به اهداف انقلاب نبوده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: سال 57 بر حکومت شاهنشاهی پیروز شدیم ولی هیچ‌کس نگفت که ما اکنون به هدفمان رسیدیم و حتی زمانی که دولت انتخاب کردیم و قانون اساسی نوشتیم بازهم کسی این نگاه را نداشت زیرا تحولاتی که می‌خواستیم رخ دهد عمق بسیار زیادی داشت.

*نیاز به یک تلاش مستمر

دژکام با بیان اینکه تغییر و تحول اجتماعی یک پروسه بسیار زمان‌بر است، افزود: یعنی بین دو نسل باید با هدف‌گیری صحیح جلو رفته تا شاید این تحولات اجتماعی که هدف انقلاب بود، رخ دهد و این حداقل زمانی است که در جامعه‌شناسی گفته‌اند و ما هنوز باید یک تلاش مستمر هدفمند داشته تا پایان 20 سال آینده اهداف اجتماعی انقلاب اسلامی خود را محقق کنیم.

امام‌جمعه شیراز همچنین گفت: در تحولات اجتماعی که در اروپا بعد از رنسانس رخ‌داده می‌بینیم که خود آن تحولات بیش از دو نسل فرصت گرفته تا شکل گرفته است.

*گرفتن جشن، خدمت به انقلاب نیست

وی با بیان اینکه نباید مراسم چهلمین سال بزرگداشت انقلاب اسلامی نباید به مراسمی خاص منتهی شود، افزود: انقلاب اسلامی به همان شکلی که شروع‌شده در حال ادامه است و استمرار دارد و امروز باید بنشینیم برای اینکه این استمرار انقلاب اسلامی ما را به هدف‌هایمان برساند، فکر کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: اشتباهی که می‌کنیم عموماً این است که می‌گوییم امسال کمی بیشتر از سال‌های قبل مراسم را باشکوه‌تر برگزار کرده و بگوییم انقلاب اسلامی چهل‌ساله شد اما نمی‌گوییم در این وضعی که ما هستیم نسبت به اهداف انقلاب چه‌کاری باید انجام دهیم؟

دژکام با طرح پرسش‌هایی بنیادین همچون اینکه در فارس که استان فرهنگی کشور هست چند نشست برای بررسی اهداف انقلاب برگزار کردیم؟ و یا چرا از واقعیتی که جلوی روی ماست فرار می‌کنیم؟ افزود: دانشگاه باید به میدان آید و از ظرفیت نخبگان در این زمینه استفاده کنیم و اینکه آیا ما از این ظرفیت استفاده می‌کنیم که تا 20 سال آینده تحولات اجتماعی خود را شکل دهیم و چگونه باید انجام دهیم، سؤالاتی است که فراروی انقلاب اسلامی است.

امام‌جمعه شیراز همچنین گفت: برای برگزاری جشن آماده‌ایم اما آیا هدف ما تنها این است؟ به نظر می‌آید این کار نه‌تنها خدمتی برای انقلاب نیست شاید در این فضایی که وجود دارد، تبعات ناخوشایندی هم گاهی اوقات برای ما داشته است.

*طبقات اجتماعی جای خود را گُم کرده‌اند

وی با اشاره به نظام طبقاتی پیش از انقلاب نیز گفت: بنده آن نظام طبقاتی را به خاطر دارم، ممکن است جای افراد عوض شود؛ اما پرسش این است که آیا ما با نظام طبقاتی پیش از انقلاب مخالف بودیم یا با افرادی که حکومت می‌کردند؟ که افرادی که در مسائل اجتماعی مطالعه می‌کنند باید این قضیه را تبیین کنند.

دژکام با بیان اینکه کافی است یک نفر دانشمند در علوم اجتماعی این پرسش را تحلیل کند و ببیند ما اکنون در مسیر این تحول کجا هستیم و باید در 20 سال دیگر کجا باشیم؟ گفت: متأسفانه برخی از طبقات اجتماعی جای خود را گم‌کرده و خود را در جای طبقه دیگری گذاشتند درحالی‌که آن طبقه‌ای که این‌ها اکنون جای آن نشسته‌اند، مسلماً در انقلاب ما مورد نفرت بوده‌اند و باید به این مسائل دقت کنیم.

*خبرنگار هم سیاسی می‌نویسد!

امام‌جمعه شیراز افزود: رنجی که در این کشور می‌بریم این است که خبرنگار نیز می‌خواهد مسائل سیاسی را منتقل کند درحالی‌که این انقلاب، انقلاب فرهنگی و اجتماعی بوده است که در این قسمت باید تلاش کنیم تا تغییراتی که لازم بوده، رخ دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس همچنین گفت: بالاخره حرکتی کردیم، اکنون در میانه راه هستیم اما اگر به آن بخشی که ذکر آن رفت، نپردازیم و اهداف انقلاب را نادیده بگیریم، خدمتی به انقلاب اسلامی نکرده بلکه در آخرت نیز به امام و شهدا بدهکار هستیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار