لزوم ساخت کارخانه گیاهان دارویی بر هیچ کس پوشیده نیست و بارها اندر فواید ساختش و سودهای سرشارش حرف زده شده.اما فقط حرف زده شده و انگار فقط حرفش قشنگ است.
کد خبر: ۳۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲ 13 May 2015

تابناک فارس به نقل از ایسنا:طرح اجرایی شدن پروژه کارخانه ساخت داروهای گیاهی در شیراز، طرحی که دوسال از مطرح شدن آن می‌گذرد و هنوز نه به‌دار است و نه به بار!

حدود 2 سال قبل حرف‌ اجرای پروژه‌ای بزرگ تحت عنوان ساخت کارخانه داروهای گیاهی در شیراز پیش کشیده شد و آن زمان مسئولانی نشستند و برخاستند و از آماده بودن سرمایه و سرمایه‌گذار و مزایای چنین اقدام درخور ستایشی یاد کردند.

مسئولان از مزیت‌های فرآوری گیاهان دارویی گفتند و در کنار این مزیت‌ها از زیان‌های هنگفتی که فرآوری نشدن تولیدات گیاهان دارویی و خام فروشی آنها برای این مملکت به بار آورده است، بیان شده و هنوز هم این حرف‌ها ادامه دارد.

آن روز قرار بود کارخانه‌ای ساخته شده و گامی در جهت ممانعت از خام فروشی گیاهان دارویی در یکی از مراکز اصلی تولید این گیاهان برداشته شود تا علاوه بر تامین نیازهای داخل، پاسخگوی بخشی از نیازهای خارج کشور نیز باشد. موضوع، جلوگیری از خام فروشی، ارزش آفرینی از منابع طبیعی، صنعتی سازی طب سنتی و ورود ایران به بازار منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فرآوری دارویی گیاهی بود.

اما با گذشت دو سال از آن ماجرا نه تنها نیاز کشور تامین نشده بلکه گامی هم جهت ایجاد کارخانه برداشته نشده است و مهم‌تر از همه، اینکه خبری هم از سرمایه‌گذار نیست.

دکتر محمد هادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری به این موضوع اشاره کرد که یکی از طرح‌هایی که هنگام ورود ریاست جمهوری به شیراز در مورد آن صحبت خواهد شد، پروژه داروهای گیاهی است. بر آن شدیم تا بدانیم دلیل اهمیت این موضوع چیست.

دکتر حسین نیک‌نهاد، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص و با یادآوری چهارفصل بودن فارس و ظرفیت‌های آن، کاشت گیاهان دارویی را یکی از ضرورت‌ها دانست و گفت: در فارس انواع گیاهان رشد می‌کند. اکنون در برخی نقاط، کشت گیاهان دارویی وحشی نیز رواج یافته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی گیاهان دارویی استان به لحاظ کیفی در مقایسه با سایر استان‌ها بهتر است. از جمله بابونه که گونه‌ای رشد یافته در فارس و شهرستان کازرون است، از مرغوبیت مطلوب‌تری در مقایسه با سایر انواع موجود در دیگر نقاط کشور برخوردار است. حداقل 7 گیاه دارویی در فارس وجود دارد که نظیر آنها در کشور یافت نمی‌شود. دو سال پیش قرار شده بود در این استان یک کارخانه تولید داروی گیاهی توسط ستاد اجرای فرمان حضرت امام(ره) ایجاد شود. برای این کار یک منطقه ویژه اقتصادی نیز در نظر گرفته شد ولی سرمایه‌گذاری که قرار بود کار را انجام دهد، نیامد و این پروژه غیرفعال ماند!

این مقام مسئول گفت: یکی از نیازهای اصلی استان، ایجاد کارخانه تولید گیاهان دارویی است. لیست گیاهان دارویی قابل استفاده در استان، فراهم و اطلاعات مربوط به آن جمع‌آوری شد و البته دو کارخانه کوچک هم طی سال‌های گذشته راه‌اندازی شد که تولیدات آنها جوابگوی نیازها نیست. در صورتی که یک کارخانه تولید داروی گیاهی ایجاد شود این گیاهان نیز کشت می‌شوند و استفاده از آنها افزایش می‌یابد. البته هم اکنون نیز برخی گیاهان دارویی در کازرون و میمند کشت می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در این زمینه متخصصان هم در دانشگاه حضور دارند و هیچ مشکلی از نظر علمی وجود ندارد. در این مدت هر یک از متخصصان برای تولید داروی جدید خود به کارخانه‌های داروسازی که در سایر استان‌ها وجود دارد مراجعه کرده‌اند و عده زیادی از این افراد در این کارخانه‌ها مشغول به فعالیت هستند. اگر در داخل استان کارخانه مناسبی وجود داشت نیاز نبود این متخصصان از استان خارج شوند.

وی ادامه داد: در استان فارس از لحاظ تولید دارو کار نشده است و تنها یک کارخانه برای داروهای تزریقی وجود دارد. حتی در حوزه داروهای بیوتکنولوژیک و سنتتیک و داروهای معمول نیز نیاز داریم اقداماتی انجام دهیم. برای اینگونه داروها با مشکل سرمایه‌گذار مواجه هستیم و در این زمینه همکاری خوبی را شاهد نیستیم. از نظر علمی و نیروی انسانی در هیچ یک از رشته‌های گفته شده مشکلی وجود ندارد و به لحاظ نیازسنجی هم از جمله نیازهای اساسی استان و کشور به‌شمار می‌رود اما در عمل نواقص و مشکلات زیادی وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایجاد چنین کارخانه‌ای در کنار تمام مزایای اقتصادی، بستری برای همکاری نزدیک‌تر صنعت و دانشگاه فراهم خواهد شد، تاکید کرد: در حال حاضر ارتباطات کم است و دانشگاه یک نقطه علمی است و صنعت هم کار خود را می‌کند در حالی که نیاز است با یکدیگر در ارتباط باشند. همچنین اساتید و دانشجویان می‌توانند در همین استان کار کنند که از نظر اشتغال‌زایی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار