رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: سوزاندن بقایای گیاهان زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف مجازات می‌شود.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲ 08 June 2024

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک، سوزاندن بقایای گیاهان زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف به پرداخت جزای نقدی و حبس محکوم می‌شود.

او، از کشاورزان خواست تا ادوات مکانیزه خود از قبیل تراکتور، گاوآهن و سمپاش‌ها را برای کنترل حریق احتمالی به صورت آماده باش در دسترس داشته باشند.

این مقام مسئول افزود: آتش‌زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول، آسان‌ترین ولی بدترین و پرخطرترین شیوه‌ای است که برای تسریع در آماده سازی مزرعه برای کشت بعدی رایج شده است.

او، برگزاری کلاس‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، تهیه بنر، اطلاعیه و آموزش چهره به چهره در مناطق مختلف استان فارس را از اقدامات موثر در آگاه سازی جامعه نسبت به مضرات آتش زدن بقایای گیاهی برشمرد.

دهقان پور بیان کرد: گروه‌های گشت مشترک با اداره محیط زیست، مرکز بهداشت و نیروی انتظامی تشکیل شده است که به منظور پیشگیری از آتش زدن بقایای گیاهی مزارع را پایش می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع نه تنها باعث ایجاد خسارات قابل توجهی به ماده آلی خاک و میکرو ارگانیسم‌های موجود در آن می‌شود، بلکه این کار باعث آلودگی شدید هوا شده و باید با خاطیان برخورد قانونی کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اضافه کرد: بقایای گیاهی می‌توانند برای تغذیه دام، تولید گیاه خاک، کمپوست، ورمی کمپوست، منبع سوخت، تولید انرژی و پروتئین و همچنین به عنوان خاک پوش مورد استفاده قرار گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار