با توان تخصصی پزشکان و جراحان شیراز‌ی عمل جراحی دوقلو‌های اهوازی در شیراز با موفقیت انجام شد.
کد خبر: ۱۱۷۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷ 15 June 2024

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: سرپرست تیم جراحی حال عمومی رقیه و ام المبین را خوب اعلام کرد و گفت: این عمل جراحی که به دلیل چسبندگی بخش‌هایی از روده، لوزالمعده، اثنی عشر با حساسیت بالا و پیچیدگی خاص انجام و به طور کامل دو قلو‌ها جداسازی شدند.
بهادر افزود: بعد از جراحی اول که در ۲۲ آبان پارسال انجام گرفت و منجر به جداسازی کبد شد این جراحی در دومین مرحله با موفقیت به جداسازی کامل رقیه و ام البنین ختم شد.
دکتر فروغی فوق تخصص کودکان و عضو تیم جراحی هم این جراحی را بسیار پیچیده عنوان کرد و گفت در مرحله اول جراحی، با آنچه از قبل پیش بینی شده بود بسیار متفاوت بود که تصمیم درست در آن مرحله منجر به موفقیت امروز در جداسازی کامل این دوقلو‌ها شد.
وی افزود: نیاز یکی از دوقلو‌ها به عمل جراحی رایپل پرده اطراف قلب در مرحله اول در سن سه ماهگی امکان پذیر نبود و در این مرحله ان عمل برای یکی از قل‌ها با موفقیت انجام شد.
به گفته سرپرست تیم جراحی این سومین و نادرترین عمل جداسازی دوقلو‌های که در شیراز انجام شد و تاکنون گزارشی از جراحی جداسازی در هیچ نقطه‌ای از کشور دریافت نشده است.
رقیه و ام المبین کمتر از یک هفته دیگر از بیمارستان نمازی شیراز مرخص می‌شوند.


به گفته رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز معمولا از هر ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر دوقلو که به دنیا می‌آیند، یک دوقلو بهم چسبیده هستند.
علی بهادری گفت: پیش از این، دو دوقلوی بهم چسبیده از مرودشت و لارستان که از ناحیه جناغ سینه و دیافراگم بهم چسبیده بودند از هم جدا شده بودند.
دوقلو‌ها از چند طریق ممکن است بهم چسبیده باشند گاهی با سینه و شکم، گاهی از طریق پشت و گاهی هم از طریق سر بهم می‌چسبند.
موفقیت عمل جداسازی دوقلو‌های بهم چسبیده به میزان اعضای مشترک بر می‌گردد و هرچه بیشتر اعضای مشترک بیشتر باشد، خطر جدا سازی بیشتر است.
او دلیل بهم چسبیدگی دوقلو‌ها را وجود دوقلو‌های یک تخمکی به عنوان یک فرضیه ذکر کرد و گفت: اگر در بارداری زودتر از ۱۲ روز دوقلو‌ها در رحم از هم جدا شوند، دو قلوی از هم جدا هستند و اگر اینگونه نباشد امکان چسبیدن آنها بهم وجود دارد.
رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز افزود: اکثر دوقلو‌های بهم چسبیده پس از تولد از بین می‌روند و تعدادی زنده می‌مانند و آنهایی که زنده می‌مانند باید از هم جدا شوند. گاهی اوقات هم ممکن است یکی از دوقلو‌ها ناقص و دیگری کامل باشد و گاهی هم هر دو کامل، اما اعضا مشترک هستند.
او گفت: از نظر اخلاق پزشکی نمی‌توانیم یک قل را فدای قل دیگر کنیم و دلیل دو مرحله‌ای شدن این جداسازی نیز همین مورد بود.
تیم جراحی متشکل از ۴ جراح اطفال کار جداسازی این دوقلو‌ها را به عهده داشتند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار