ماری آب سیاه یا "گلوکوم"، یکی از بیماری‌های شایع در حوزه چشم پزشکی به شمار می‌رود که ممکن است نابینایی مبتلایان را به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۶۱۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 31 May 2018

تابناک فارس به نقل از صداو سیما:متخصص چشم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: علائم بیماری آب سیاه یا گلوکوم، به صورت حاد یا مزمن است که در مرحله حاد امکان دارد بیمار با سردرد، تهوع، استفراغ، درد چشم، درد در هنگام حرکات چشم و قرمزی چشم همراه باشد، همچنین در بسیاری از موارد حاد، بیماری آب سیاه ممکن است با بیماری‌های دیگر چشمی و یا حتی غیر چشمی اشتباه گرفته شود.
علی عظیمی افزود: در مرحله مزمن بیماری آب سیاه، بیمار یک سردرد مزمن شبیه سردرد‌های میگرنی دارد که گاهی به پزشک‌های متعددی مراجعه کرده و علت سردرد تشخیص داده نشده است.
این استادیار گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اندازه گیری فشار داخل چشمی و بررسی عصب بینایی و میدان بینایی را برای این بیماران ضروری دانست و ادامه داد: برای بیمار با علایم سردرد، تهوع و استفراغ نیز ضرورت دارد به چشم پزشک هم مراجعه کند، زیرا این علایم ممکن است منشاء چشمی داشته و ناشی از آب سیاه باشد.
عظیمی با اشاره به بروز موارد مادرزادی بیماری آب سیاه علاوه بر بزرگسالان، توضیح داد: بیشترین علایم نوزاد تازه متولد شده، بزرگ شدن کره چشم، آب‌ریزش و اشک‌ریزی است که پدر و مادر باید آگاه باشند نوزاد خود را برای معاینه چشم، به چشم پزشک ببرند.
او، طبیعت بیماری آب سیاه را پیش‌رونده عنوان کرد که درمان قطعی ندارد و گفت: به همین دلیل، هدف پزشکان در زمینه بیماری آب سیاه، کنترل بیماری است.
عظیمی، اضافه کرد: در مرحله ابتدایی که این بیماری پیش رونده نشده، می‌تواند با قطره‌های چشمی و آموزش به بیمار کنترل شود، در این مرحله لازم است بیمار طبق دستور پزشک به طور منظم از قطره استفاده و از درمان‌های خودسرانه خودداری کند، همچنین اگر این بیماری با استفاده از قطره چشمی کنترل نشد، به انجام عمل جراحی و معاینات پس از آن منجر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار