کشف آب انبار قاجاری در شیراز

معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس گفت: يك آب انبار تاريخي در شهرك آرين در شمال غرب شيراز كشف و شناسايي شد .
کد خبر: ۲۲۲۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱ 02 May 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري فارس: ابراهيم قزلباش افزود: اين بناي تاريخي در شهرك آرين شيراز كشف و شناسايي شده است كه طبق نظريه كارشناسان ، احتمالاً اين بنا متعلق به دوره قاجار مي باشد.
وي بيان كرد: بر اساس بررسي هاي صورت گرفته ، اين بنا در زير زمين قرار دارد و تنها راه ورودي آن در سطج زمين است .
قزلباش اظهارداشت: اين بنا شبيه يك آب انبار است و داراي طاق و پله هاي متعددي است و با توجه به نوع سازه و معماري آن قدمتش به دوره قاجار نسبت داده مي شود .
وي با بيان اينكه بناي كشف شده داراي سقف است كه سوراخ بوده و با توجه به وجود پله هاي متعدد ، بدون شك ساختمان يك آب انبار مي باشد اضافه كرد: احتمال اينكه بنا آب انبار باشد با توجه به وجود باغات متعدد دور از ذهن نيست هر چند كه برخي از مردم محلي منطقه معتقدند كه بنا ، اتاقك آسيابان بوده است .
به گفته او، ابعاد اين آب انبار چهار متر در چهار متر مربع است و در زير زمين قرار دارد .
قزلباش ادامه داد: در حال حاضر براي حفاظت اين بنا مقرر شد تا شعاع 10 متري آن ، ساخت و ساز و يا تخريبي صورت نگيرد تا وضعيت بنا مشخص شود .
وي عنوان داشت: اين بناي تاريخي در زمين هاي شخصي يكي از مالكان باغات اين منطقه شناسايي شده كه هم اينك از سوي مالكين در حال تفكيك است تا عمليات ساخت و ساز در محل صورت گيرد .
قزلباش گفت: با توجه به ارزش بنا و ويژگي هاي معماري كه دارد پرونده ثبتي آن به زودي تهيه و تكميل مي شود.
او با تاكيد بر لزوم حفاظت از اين بناي تاريخي افزود: شكي نيست اثر مكشوفه داراي ارزش تاريخي است و بايد تمامي ضوابط ميراث فرهنگي براي اين اثر رعايت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار