لیدوما یک محوطهٔ باستانی است که در شهرستان ممسنی در استان فارس قرار دارد.این اثر تاریخی احتمالاً مربوط به ۵۵۰ سال پیش از میلاد است. مساحت این محوطه باستانی در حدود یک‌هزار متر در ۵۰۰ متر مربع است که در بیش‌تر نقاط آن آثار باستانی یافت می‌شود و حتی شواهد به دست آمده درآن نشان از وجود تمدن تا پنج هزار سال پیش را نیز دارد. همچنین در غرب کاخ لیدوما و در ۳۵۰ متری آن تپه‌ای باستانی واقع شده که بر روی آن کتیبه‌ای سنگی وجود دارد.
کد خبر: ۲۱۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶ 23 April 2016
تابناک فارس به قلم علی قلی پور:اینجا دیاریست به کهنسالی کوه هایی که در برمان گرفته و به گمنامی خودش . به گمنامی نام پر نشان و بی آوازه ی ممسنی. اینجا دیار تپه های چند هزار ساله و دیار لیدوماست، چهارمین سازه ی عظیم هخامنشی. از همان ها که مردوشتی ها وسعادت شهری ها و همدانی ها و خوزستانی ها بدان می بالند و اما ما مدفونش کردیم، مدفون که شد ممسنی مدفون شد، کماکان پر نشان و بی نام.

لیدوما شهریست باستانی و پرشکوه مانده بر پهنای سواحل فهلیان، آنجا که گر جفای سنگدلانه ی مسولین نیازاردش و رخصتی یابد تا رازهای درونش را بر روی خاک جلوه گر سازد افسانه پردازی خواهد کرد سال های دور دیارمان را.

چهارمین سازه بزرگ هخامنشی،خاک می خورد!

دهه هاست که آمریکایی ها و ژاپنی ها و استرالیاییها و البته ایرانی ها مجدانه کاویده انده تا لیدوما را بیابند ولی حالا بازهم لیدوما مقهور سرنوشت شوم خود مدفون و بی فروغ به فراموشی سپرده شده است، لیدومایی که چون گذشته ی پر گنجش می تواند چونان گنجی از افتخار و رونق اقتصادی باشد.

بی شک با خاک برداری از این محوطه ی باستانی و جلوه گری نگاره های هنری و داستان های کهنش گردشگران بیشتری از اقصی نقاط ایران و حتی جهان برای بازدید آن خواهند آمد همانگونه که ما بارها برای بازدید از ویرانه های تخت جمشید و پاسارگاد وهگمتانه و شوش رهسپار مرودشت و سعادت شهر و همدان و خوزستان شده ایم.



خاک برداری از لیدوما می بایست تبدیل به یک نیاز و خواست عمومی گردد تا مسولین، زحمت تلاش و پاسخگویی را به خود بدهند ، شهرستانی که فاقد فرصت های شغلی کافی است نباید اینگونه خواب آلوده چشمانش را بر داشته هایش ببندد داشته هایی که حتی اگر ثروتی با خود به همراه نیاورند بی شک آبستن نام و افتخار این دیار خواهند بود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
۵۰۰۰ سال یعنی قبل از هخامنشیان
پیام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
فقط میتونم بگم متاسفم
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
خوب عزیزان من خاک برداری کنید.
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
چرا اینا هزاران سال در زمان مغول عرب و ... سالم بوده الان ........
احمد ارجمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
با سلام خدمت تمام لیدومایی ها سوروان و جنجان و فهلیان و کل ممسنی و رستم -اگر مانده بخاطر این است که زیر خاک بوده بگذارید زیر خاک بماند تا برای آیندگان حفظ شود-
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار