عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: شیراز به زودی دچار فاجعه نشست زمین و فروچالگی می‌شود و در صورت بروز این فاجعه خطرات آن به مراتب بیشتر از یک زلزله مخرب خواهد بود زیرا در صورت بروز یک زلزله مخرب امکان ساخت بناهای جدید وجود دارد اما در صورت بروز پدیده فروچالگی امکان بازسازی شهر بر روی زمین سست فراهم نخواهد شد و کلان‌شهر شیراز به یک شهر سوخته و غیر قابل سکونت تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۷۸۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰ 18 August 2015
سیّد محسن معین عصر امروز در یکصد و یازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: نزدیک به 15 سال گذشته و در سال‌های پر آبی شیراز پروژه‌ای توسط وزارت نیرو به نام طرح زهکشی و جمع‌آوری آب‌های زیرزمینی شیراز از عمق 30 متری زمین تهیه و در سال‌های بعدی خط یک آن به مرحله اجرا در آمد.

وی افزود: در حال حاضر آبی با دبی 1 مترمکعب در ثانیه و معادل حدود 90 هزار مترمکعب روزانه از یک لوله با قطر 40.1 متر یعنی در هر شبانه روز معادل آب دریاچه‌ای برابر با 300 در 300 متر و عمق 1 متر درحال تخلیه شدن است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: هم‌زمان با اجرای طرح شبکه دفع فاضلاب، آب‌های زیر زمینی شیراز از تزریق قبلی پساب فاضلاب محروم شده و معادل 1 متر مکعب در ثانیه دیگر هم از خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شیراز تخلیه شده و صرف سبزی‌کاری آلوده می‌شود.

معین تصریح کرد: علاوه بر این موضوع خشکسالی و حفر چاه‌های فراوان باغ شهرهای بالا دست شیراز سبب شده است که در نهایت ارتفاع سطح آب‌های زیرزمینی در مناطق غربی شیراز از 40 متر به حدود 140 متر و در مناطق جنوبی و غربی از 5 متر به حدود 30متر رسیده است.

وی با ابراز تأسف از اینکه با ادامه این روند شیراز به زودی دچار فاجعه نشست زمین و فروچالگی می‌شود بیان کرد: در صورت بروز این فاجعه خطرات آن به مراتب بیشتر از یک زلزله مخرب خواهد بود زیرا در صورت بروز یک زلزله مخرب امکان ساخت بناهای جدید وجود دارد اما در صورت بروز پدیده فروچالگی امکان بازسازی شهر بر روی زمین سست فراهم نخواهد شد و کلان‌شهر شیراز به یک شهر سوخته و غیر قابل سکونت تبدیل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه به تازگی خط دوم زهکشی آب‌های زیرزمینی شیراز نیز آغاز شده است که این پدیده را تسریع می‌کند عنوان کرد: ضمن هشدار به تمامی مراجع دولتی، قضائی و رسانه‌های شیراز پیشنهاد می‌شود آمار روند پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی در سال‌های گذشته از وزارت نیرو و دیگر مراجع مطمئن دریافت شود.

معین تأکید کرد: ضمن دریافت نظرات کارشناسان زمین‌شناسی از طریق طرح موضوع در شورای تأمین شهر و استان اجرای خط دوم زه‌کشی وزارت نیرو متوقف شده و از انتقال آب خط فعلی زه‌کشی وزارت نیرو جلوگیری شود زیرا ممکن است تمام آب‌های خروجی از تصفیه‌خانه فاضلاب برای برگشت به سیکل آب‌های زیرزمینی شهر مورد استفاده فضای سبز شیراز قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار