رشد سریع مرغ‌های گوشتی، این شبهه را در مصرف کنندگان ایجاد کرده است که در مرغداری‌ها این رشد سریع با مصرف هورمون اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۶۲۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱ 03 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:لیلا محبی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با بیان اینکه هورمون‌های پروتئینی موثر در رشد، به دلیل ماهیت ساختمانی موجود، با مصرف خوراکی، به سرعت در دستگاه گوارش تجزیه و غیر فعال می‌شوند، اضافه کرد: این هورمون‌ها اگر به صورت تزریقی استفاده شوند، باید روزانه و به دفعات به پرنده تزریق شوند که این امر با توجه به تعداد زیاد پرندگان در مرغداری‌ها از نظر اجرایی غیر ممکن است و از نظر اقتصادی نیز، مقرون به صرفه نیست.

وی اظهار کرد: در طی مطالعه‌های مداوم و طولانی، تغییری که در نژاد طیور گوشتی صورت گرفته به طوری است که ژنتیک آن‌ها به سمت تولید گوشت بیشتر سوق داده شده است.

محبی تصریح کرد: اگر مرغی در حدود ۹۰ سال پیش در عرض ۱۰۰ روز با خوردن چهار و نیم کیلوگرم دانه، یک و نیم کیلوگرم وزن می‌گرفت، امروزه با کسب صفات ژنتیکی برتر، در کمتر از ۳۵ روز، به ازای یک و شش دهم کیلوگرم دانه، بیش از یک کیلوگرم وزن می‌گیرد.

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، بیان کرد: تغذیه نوین و استفاده از جیره‌های دارای پروتئین مرغوب، مکمل‌های ویتامینه و پروبیوتیک‌ها و همچنین فراهم‌سازی شرایط پرورش مطلوب از نظر دما، رطوبت، تهویه و فضای مناسب نگهداری از دیگر دلایل سرعت رشد بالا در طیور است.

وی با بیان که سیستم پرورش مرغ به سیستم‌های متراکم تبدیل شده است، افزود: این موضوع سبب کاهش تحرک مرغ‌ها و افزایش وزن آن‌ها شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار