مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس:وسعت این مناطق در شهرهای شیراز، مرودشت و کازرون را 975 هکتار برشمرد و افزود: از مجموع جمعیت 230 هزار نفری این مناطق، هم اینک 192 هزار نفر در محله های حاشیه نشین شهر شیراز سکونت دارند. اکثر ساکنان این مناطق بیکار و فاقد هرگونه مهارت شغلی هستند و با حقوق شهروندی و مهارت های اجتماعی نیز آشنایی چندانی ندارند.
کد خبر: ۵۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹ 17 February 2015
سید علی محمد موسوی، روز سه شنبه در حاشیه کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان فارس، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مناطق از نظر برخورداری از امکانات، در شرایط مطلوبی نیستند و باید خدماتی به آنها داده شود تا هم از نظر امکانات و هم از نظر مهارت های اجتماعی و فنی توانمند شوند.

وی ادامه داد: این سکونت گاهها، در ابتدای شکل گیری، در محدوده قانونی و خدمات شهری قرار نداشته اند و خانه های آنها بدون رعایت اصول شهرسازی ساخته شده اند اما این مناطق امروز با توسعه و گسترش شهر، در محدوده قانونی و خدمات شهری قرار گرفته اند و بنابراین باید از خدماتی که به دیگر نقاط شهر ارائه شده، بهره مند شوند.

موسوی گفت: در گام نخست، کار مطالعه بر روی سکونت گاههای غیر رسمی در شهرهای شیراز، مرودشت و کازرون از سال 85 آغاز شد و در کلانشهر شیراز 10 محله به عنوان محله های هدف در اولویت خدمات رسانی قرار گرفتند.

دبیر کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان فارس، با اشاره به تاکید رییس جمهوری مبنی بر لزوم کنترل آسیب های اجتماعی افزود: این مناطق و محله های تا قبل از قرار گرفتن در محدوده قانونی شهر با مسائل و مشکلات اجتماعی فراوانی مواجه بوده اند و با پیوستن به محدوده قانونی شهر، این مشکلات را نیز با خود به محدوده شهری وارد کردند.

وی بیان کرد: اکثر ساکنان این مناطق بیکار و فاقد هرگونه مهارت شغلی هستند و با حقوق شهروندی و مهارت های اجتماعی نیز آشنایی چندانی ندارند.

موسوی، وسعت این مناطق در شهرهای شیراز، مرودشت و کازرون را 975 هکتار برشمرد و افزود: از مجموع جمعیت 230 هزار نفری این مناطق، هم اینک 192 هزار نفر در محله های حاشیه نشین شهر شیراز سکونت دارند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس اضافه کرد: تعداد ساکنان سکونت گاههای غیررسمی شهر شیراز در سال 85 حدود 197 هزار نفر بوده که با توجه به اقداماتی که از سوی دستگاه های خدمات رسان و خانه محلات در این مناطق انجام شده، برخی از ساکنان آن به دلیل توانمند شدن، دیگر نقاط شهر را برای سکونت برگزیده اند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل، امروز شاهد هستیم که جمعیت ساکن در این مناطق، نسبت به سال 85، حدود دو و سه دهم درصد کاهش یافته است.

موسوی، ضمن تاکید بر لزوم پیشگیری از ورود ساکنان جدید به این مناطق افزود: با توجه به تداوم خشکسالی و جاذبه های شهرهای بزرگ از جمله شیراز، این نگرانی وجود دارد که برخی از ساکنان مناطق روستایی و یا شهرهای کوچک استان به امید یافتن کار و بهره مندی از خدمات و امکانات، به شهرهای بزرگ استان مهاجرت کنند که این اتفاق مشکلات اجتماعی بسیاری را درپی خواهد داشت.

دبیر کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان فارس، با اشاره به اینکه منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی را باید در این مناطق و محله ها جست و جو کرد افزود: آمارها نشان می دهد که در دهه گذشته، مقصد بیش از 50 درصد مهاجرات ها، شهر شیراز بوده است.

وی بیان کرد: ظرف سال های گذشته، اقدامات ارزشمندی برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین شهر و کاهش آسیب های این مناطق انجام گرفته که از جمله می توان به ارائه آموزش فنی و حرفه ای به 130 هزار نفر از ساکنان این محله ها اشاره کرد که 47 درصد این آموزش ها نیز به ایجاد فرصت شغلی منتهی شده است.

موسوی، با اشاره به تشکیل ستاد ملی 'نوسازی بافت های فرسوده' بر اساس سند راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت های شهری به ریاست رییس جمهوری گفت: تشکیل این ستاد در حقیقت زمینه همگرایی و هم افزایی هرچه بیشتر دستگاه های متولی باهدف ساماندهی فعالیت های مرتبط بانوسازی بافت های فرسوده شهری رافراهم می کند وبیانگر اهتمام ویژه دولت به ساماندهی این مناطق و محله هاست.

دبیر کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان فارس، با اشاره به تصویب تهیه شناسنامه اجتماعی مناطق حاشیه نشین شهرهای شیراز، مرودشت و کازرون در این کارگروه گفت: با تهیه این شناسنامه، وظایف و ماموریت دستگاه ها برای خدمات رسانی به این مناطق بر اساس افق برنامه مشخص می شود.

وی اضافه کرد: در این کارگروه همچنین تاکید شد که شهرداری ها باید مراقبت کنند تا کاربری های تعریف شده در این محله ها و مناطق دچار تغییر نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار