ساخت تالار مرکزی مهر شیراز از سه سال گذشته در این کلان‌شهر آغاز شده اما همچنان در میان تداوم بی‌مهری‌ها، پیشرفت فیزیکی چندانی ندارد.
کد خبر: ۴۲۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ 02 June 2015

تابناک فارس به نقل از تسنیم: 24 اسفندماه سال 90 ساخت تالار مرکزی شهر شیراز روبروی باغ ملی این شهر و در کنار سیلوی قدیمی انبارگندم شیراز با حضور محمد حسینی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد در مساحتی به وسعت 18 هزار و 500 مترمربع زمین زده شد.

اما با گذشت بیش از سه سال از این رویداد هنوز خبری از پیشرفت مناسب این طرح بزرگ فرهنگی نیست تنها فونداسیون بتنی آن ریخته شده است.

تالار مرکزی مهر شیراز، در قالب مجموعه‌ بزرگ فرهنگی و تخصصی پیش‌بینی شده که به اعتقاد کارشناسان فرهنگی، مرکزی تاثیرگذار برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی وهنری بوده و ظرفیت اجرای برنامه‌های مختلف را در سطح شیراز افزایش می‌دهد.

تالار مرکزی مهر شیراز، دارای سالن‌های تخصصی اجرای موسیقی و تئاتر است که این ظرفیت می‌تواند در راستای ساخت و ایجادطرح‌های ادبی، فرهنگی و هنری قرار گیرد و با آن بتوان شاخصه‌های سومین حرم اهل بیت (ع) و استان فرهنگ‌پرور و ادب‌خیز استان فارس را با همت اصحاب فرهنگ و ادب و هنر نهادینه کرد.

تالار مرکزی مهر شیراز دو هزار نفر گنجایش دارد

هم اکنون تالار حافظ شیراز ظرفیتی نزدیک به یکهزار نفر دارد اما تالار مرکزی از ظرفیتی معادل دو هزار نفر برخوردار است. این تالار با تجهیزات و سالن‌های تخصصی که برای آن پیش‌بینی شده در قامت تالار وحدت تهران است.

شیراز پایتخت فرهنگی کشور است اما جز تالار ساخته شده حافظ دردهه اخیر، تالاری دیگر در این شهر ساخته نشده است.در این مدت نه تنها هیچ تالار و مجموعه‌ فرهنگی هنری توسط دولت بنا گذاشته نشد بلکه بخش خصوصی نیز به‌هر دلیل در این شهر حاضر به سرمایه‌گذاری و ایجاد چنین امکاناتی نشده است.

امروز در شیراز تنها تالار حافظ تالار فاخر این شهر محسوب می‌شود، در نبود تالارهای تخصصی، همایش‌ها در سالن‌های غیراستاندارد چند هتل یا در مرکز رفاهی خدماتی و تالارهای کوچک و فرسوده دانشگاه شیراز برگزار می‌شود که این در شان شهر فرهنگی شیراز نیست.

تالار مرکزی شیراز مکانی تخصصی برای فعالیت هنرمندان شهر است

در این زمینه استاد رحیم هودی از پیشکسوتان عرصه تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگارتسینم، بر تسریع در اجرای تالار مرکزی مهر شیراز تاکید کرد و اظهار داشت: ساخت تالار مرکزی مهر شیراز با توجه به فعالیت‌های هنرمندان شیرازی و استان فارس در عرصه‌های مختلف هنری یک ضرورت است.

هودی افزود: در حال حاضر تالار مهر شیراز روند مناسبی در ساخت و ساز و پیشرفت فیزیکی برخوردار نیست که نیاز است مسئولان توجه ویژه به تسریع در ساخت آن داشته باشند.

پیشکسوت تئاتر استان فارس تصریح کرد: شیراز در عرصه‌های مختلف هنری به‌خصوص تئاتر از گذشته تا به حال حرف‌های زیادی در کشور برای گفتن دارد و باید تالار مرکزی شیراز هرجه زودتر ساخته شده و در اختیار هنرمندان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هنرمندان از داشتن سالن‌های تخصصی برای تمرین و اجرا در رنج هستند و افتتاح تالار مهر بسیاری از مشکلات آنان را رفع می‌کند گفت: درخواست ما از مسئولان این است وعده‌ها را عملیاتی کرده و انتظار هنرمندان را برای ساخت تالار مهر شیراز به لب نرسانند.

وی بیان کرد: باید مراحل اجرایی تالار مرکزی شیراز هرچه زودتر پایان یابد تا بتوان از ظرفیت برنامه‌های فرهنگی بیشتر استفاده کرد و هنرمندان با استعداد را در این تالار بزرگ پرورش داد.

تالار مرکزی شیراز پیشرفتی نداشته است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت:ساخت تالار مرکزی شیراز مطالبه اصلی هنرمندان بوده و از موارد مهمی است که با تمام توان و همت در حال پیگیری است.

بهزاد مریدی افزود: تالار مرکزی شیراز در شرایطی امروز به عنوان مطالبه اصلی حوزه فرهنگ و ارشاد استان فارس مطرح می‌شود که کلنگ احداث آن در اسفندماه سال 1390 با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زمین زده شد.


وی با بیان اینکه این پروژه به‌طور تقریبی هیچ‌گونه پیشرفت فیزیکی ندارد تصریح کرد: در صورت تکمیل و راه اندازی تالار مرکزی شیراز، به بسیاری از نیازهای شیراز به عنوان شهری فرهنگی و مذهبی پاسخ داده می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خاطرنشان کرد: تالار بزرگ شیراز در محل ساختمان قدیمی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان فارس در دست ساخت بوده و شامل سالن‌های چند منظوره، کارگاه‌های تخصصی، آموزشی و فرهنگی است.

مریدی تصریح کرد: سالن همایش دو هزار نفری با زیر بنای چهار هزار مترمربع، گالری نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئاتر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی و فضای نگهداری ادوات موسیقی از دیگر بخش‌هایی است که برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای تامین اعتبار این پروژه در سفر اخیر هیئت دولت به استان فارس رایزنی لازم صورت گرفته و با توجه به کارشناسی‌های صورت گرفته برای تکمیل ساختمان تالار مرکزی شیراز بدون تجهیزات 45 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تاخیر سه ساله اجرای تالار مرکزی شیراز و افزایش دو برابری اعتبار مورد نیاز

از ابتدای آغاز ساخت تالار مهر شیراز تاکنون یک استاندار در استان فارس و دو مدیرکل جدید در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده اما همچنان تالار مرکزی شیراز پیشرفت فیزیکی نداشته است. آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است اینکه با توجه به اطلاعات درج شده در پوستر فوق، اعتبار مورد نیاز برای ساخت تالار مرکزی 20 میلیارد تومان بوده است اما امروز با گذشت سه سال در اجرای کار و تاخیرهای ایجاده شده، به 2.5 برابر افزایش یافته است.

در کنار کمبود اعتبار یکی از دلایل مهم تاخیر اجرای تالار مرکزی مهر شیراز عدم هماهنگی و مسائل حاشیه‌ای دستگاه‌های متولی در زمینه تملک و سایر مسائل مربوطه است که نیاز است این مهم نیز با دخالت مدیران ارشد استانی رفع شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار