مدیر کانون تخصصی قرآن و هنر جهاددانشگاهی استان فارس گفت: آثار برگزیده جشنواره سراسری "قرآن و هنر" که تحت عنوان شهود قدسی، برگزار می‌شود، در قالب کتاب، چاپ و منتشر می‌شود.
کد خبر: ۴۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲ 01 June 2015

تابناک فارس:مسعود عباسی با اشاره به برگزاری جشنواره قرآن و هنر از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان فارس و با حمایت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، اظهار کرد: اختتامیه این جشنواره در 4 بخش نقاشی، خوشنویسی، عکاسی و گرافیک در روز سه‌شنبه، 12 خرداد، برگزار می‌شود.

دبیر بخش گرافیک جشنواره سراسری "قرآن و هنر" گفت: بخش گرافیک در سه رشته لوگوتایپ، پوستر و تصویرسازی برگزار شد و بعد از فراخوان انجام شده، 1184 اثر توسط دانشجویان هنرمند از دانشگاه‌های سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

عباسی با اشاره به برگزاری مرحله اول داوری این جشنواره، گفت: در این مرحله، 93 اثر برگزیده شد که این آثار به نمایشگاه جشنواره راه یافت و اکنون در دو نگارخانه حوزه هنری، در محل اداره کل حوزه هنری استان فارس و نگارخانه مانی واقع در بلوار بعثت در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. از این 93 اثر، 20 اثر مربوط به بخش تصویرسازی، 38 اثر بخش پوستر و 35 اثر مربوط به بخش لوگوتایپ است.

وی با یادآوری اینکه داوران این بخش از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها انتخاب شدند، گفت: سطح آثار دانشجویی شرکت کننده در این جشنواره خوب بوده است ضمن اینکه آثار دریافت شده از پراکندگی جغرافیای خوبی برخوردار است.

دبیر بخش گرافیک جشنواره سراسری قرآن و هنر گفت: موضوع‌های آثار الهام‌گرفته از جزء 30 قرآن کریم بوده است زیرا این جزء بیشترین سوگندهای قرآنی را در بر می‌گیرد و هنرمندان نیز بیشترین الهام را در خلق آثار هنری، از این آیات گرفته‌اند.

عباسی ابراز امیدواری کرد، در دوره‌های آتی این جشنواره،‌ زمینه اضافه شدن سایر گرایش‌های گرافیک نیز فراهم شود و اضافه کرد: اضافه شدن سوره‌های مدنی قرآن کریم که بیشترین قصه‌های قرآنی را در بر دارد، زمینه‌ای جذاب برای حضور بیشتر دانشجویان رشته گرافیک خواهد بود.

مدیر فعالیت‌های فوق برنامه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس خاطرنشان کرد: عناوین 37 گانه سوره‌های مبارکه جزء سی‌ام قرآن کریم، الهام‌بخش آثار زیادی از لوگوتایپ‌های بخش گرافیک جشنواره بوده است. همچنین در گرایش پوستر علاوه بر عناوین 37 گانه سوره‌های جزء 30، مفاهیم قرآنی سوره‌ها و همچنین بعضی از آیه‌ها نیز الهام‌بخش آثار زیادی از پوسترهای بخش گرافیک جشنواره بوده است.

دبیر بخش گرافیک جشنواره سراسری «قرآن و هنر» بر لزوم برپایی جشنواره قصص قرآنی در رشته تصویرسازی به‌صورت جداگانه در سال‌های آینده تأکید کرد.

ماریا کازرونی، دبیر بخش نقاشی جشنواره سراسری «قرآن و هنر» نیز گفت: آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره در بخش نقاشی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور و شامل ۳۳۲ اثر بوده است.

وی، استقبال دانشجویان هنرمند قرآنی از این جشنواره را مطلوب خواند و گفت: در مرحله اول داوری 30 اثر انتخاب شد که این آثار در قالب یک نمایشگاه در معرض دید و نقد و ارزیابی عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کازرونی، استقبال علاقه‌مندان از نمایشگاه برپا شده را خوب، توصیف و تاکید کرد: آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره در سبک‌های اکسپرسیونیسم، سورئالیسم، رئالیسم و انتزاعی است و هنرمندان در خلق این آثار از تکنیک‌های رنگ و روغن، آکرولیک و کلاژ استفاده کرده‌اند.

وی تاکید کرد: برپایی نمایشگاه‌ یکی از راه‌های موثر در ایجاد ارتباط بصری بین مخاطبان و عرصه‌های مختلف هنری است که تاثیر قابل توجهی در ایجاد تمایل در افراد برای فعالیت در عرصه هنرهای تجسمی دارد.

اختتامیه جشنواره قرآن و هنر، روز سه‌شنبه 12 خرداد ساعت 14 در سالن آمفی‌تئاتر شماره 2 دانشکده پزشکی شیراز برگزار می‌شود.

علی زمانی، دبیر بخش عکس جشنواره قرآن و هنر نیز در حاشیه برپایی نمایشگاه عکس آثار شرکت کننده در جشنواره قرآن و هنر جهاددانشگاهی فارس معتقد است: با وجود دانشجویی بودن این جشنواره،‌ کیفیت آثار ارسالی در بخش عکس مطلوب بوده است.

وی اظهار کرد: جشنواره قرآن و هنر که تحت عنوان شهود قدسی برگزار شد، گام اول و مهم از یک اقدام فرهنگی دینی است که قطعا در آینده می‌تواند به یک نقطه اتکای فرهنگی در سطح کشور برسد. در این جشنواره، شرکت کنندگان ملزم به ارسال آثاری بودند که رویکرد و نگاهی به سوره‌های سی و هفت‌گانه جزء سی‌ام قرآن کریم داشته باشد.

زمانی با یادآوری اینکه پس از انتشار فراخوان جشنواره شهود قدسی، در آبان سال 93، تا زمان پایان مهلت تعیین شده، بالغ بر 840 عکس از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده بود، گفت: از بین عکس‌های ارسالی به جشنواره، داوران 100 اثر را که انطباق موضوعی با موضوع‌های جشنواره داشت، برای مرحله مسابقه انتخاب کردند.

وی ادامه داد: هیئت داوران با برگزاری نشست‌های متعدد و بررسی ابعاد مختلف فنی عکس‌ها، 40 عکس را از میان آثار ارسالی در مرحله اول، داوری و برای نمایش در نمایشگاه انتخاب کردند و در مرحله نهایی نیز از میان این عکس‌ها، 6 اثر را برگزیدند که در اختتامیه سه اثر به‌عنوان آثار برگزیده و سه اثر به‌عنوان آثار قابل تقدیر معرفی خواهد شد.

زمانی گفت: به نظرم در موضوع اطلاع‌رسانی برای شرکت در جشنواره و ایجاد نگاهی متناسب با موضوع‌ جشنواره، می‌توان در دوره‌های آتی، اقدامات مناسب و متناسب‌تری را انجام داد، در این صورت شاهد رشد کمی و کیفی خواهیم بود.

دبیر بخش عکس نخستین جشنواره قرآن و هنر خاطرنشان کرد: گام برداشته شده از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، تجربه‌ای نو در عرصه فعالیت‌های فرهنگی هنری دانشجویان بود که منجر به استقبال خوبی نیز شد در حالیکه تعدد آثار موجب پایین بودن کیفیت نشده است. آثاری که به دبیرخانه رسید، تقریبا همه دارای کیفیتی خوب بودند اما اینکه بخشی از این آثار به مرحله مسابقه راه نیافت، به انطباق اثر با موضوع جشنواره مرتبط است.

دبیر بخش عکس نخستین جشنواره قرآن و هنر، تاکید کرد: آنچه به بخش مسابقه این جشنواره راه یافت، آثاری بود که زبان تصویری آن با مضامین قرآنی نزدیک‌تر بود.

نخستین جشنواره سراسری قرآن و هنر با عنوان شهود قدسی به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با همکاری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور از آبان 93 آغاز به‌کار کرده و روز سه‌شنبه 12 خردادماه، در آستانه عید میلاد حضرت حجت(عج) پایان می‌یابد.

ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار