کد خبر: ۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۷ 10 February 2015
دبیر این جشنواره، روز دوشنبه به ایرنا گفت: در این جشنواره، برنامه هایی همچون اجرای موسیقی قشقایی توسط خوانندگان معروف ایل و همچنین برنامه شعرخوانی توسط شاعران جوان قشقایی را خواهیم داشت.

مجتبی عبدالهی افزود: علاوه بر این، سه مقاله با موضوعات نقش قشقایی در پیروزی انقلاب، تعلیمات عشایر و حفظ زبان و فرهنگ ایل عشایر نیز در این جشنواره ارایه خواهد شد.

او تصریح کرد: در حاشیه این جشنواره و در سیاه چادرهای برپا شده، نمایشگاه صنایع دستی، غذاهای سنتی ایل قشقایی، نمایشگاه فیلم و موسیقی مربوط به ایل قشقایی و نمایشگاه کتاب ایل قشقایی نیز برگزار خواهد شد.

وی، از تمام علاقمندان به ایل قشقایی دعوت کرد تا در این جشنواره شرکت کنند.

قشقایی یا ایل قشقایی یکی از اتحادیه های ایلی کشورمان است که مخلوطی از قبیله هایی با ریشه های قومی گوناگون لر، کرد، عرب و ترک است اما بیشتر قشقایی ها ریشه ای ترک دارند و تقریبا تمامشان به گویشی از زبان های ترکی اغوز غربی صحبت می کنند.

مرکز اصلی این ایل استان فارس است اما به دلیل وسعت اراضی و قلمرو در دیگر استان ها نیز ساکن هستند.

از جمله می توان به استانهای کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری (جونقان، بلداجی، بروجن، سامان، شهرکیان، طاقانک)، خوزستان (هفتکل)، اصفهان (قسمتهایی از سمیرم، شهرضا، دهاقان، فریدن، بخش های مختلف شهرستان لنجان به ویژه بخش مرکزی این شهرستان در اطراف زرین شهر، بیستگان، باباشیخعلی و چم ها)، قم، مرکزی، و بوشهر (دشتستان و دشتی) اشاره کرد.

فراشبند در 146کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار