نشست مقابله با ریزگردها در دانشگاه شیراز

نشست تخصصی " ریزگردها و راه‌های مقابله با آن " با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در شیراز برگزار شد.
کد خبر: ۴۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶ 27 May 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم:نشست تخصصی " ریزگردها و راه‌های مقابله با آن" با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در شیراز برگزار شد و اعضای هیئت علمی این دانشگاه به بیان علل ایجاد ریزگردها و تشدید آن در استان‌های مختلف پرداختند.

فرید مُر در نهمین نشست مدارس علوم بین رشته‌ای اظهار داشت: وقتی ریزگردها جنبه ملی پیدا کرد، همه افراد متخصص و غیر متخصص شروع به اظهار نظر کرده و انواع و اقسام پیشنهادها و راهکارها را ارائه شد، اما در کنار آن همه هیاهو عدم حرکت بنیادی برای این موضوع قرار داشت.

وی با بیان تعریفی از ریزگرد تصریح کرد: ریزگردها غبار ریز جَوی شامل یک مجموعه کانی‌ها، کانی‌های الیافی و یا مواد آلی است که اگر غلظت این ذرات بیش از حد شود می‌توانند روی سلامت انسان‌ها اثر بگذارند.

مُر با اشاره به بسامد بالای ریزگردها خاطرنشان کرد: دو منشا برای این موضوع وجود دارد که یکی زمین زاد است مانند غباری که با باد از زمین بلند میشود و دیگری انسان زاد که شامل مواد خروجی از اگزوز وسایل نقلیه و خروجی نیروگاه‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز یا بیان اینکه سرعت باد، درجه ناپایداری جوی، مقدار رطوبت سطح ذرات و درجه بیرون زدگی آن ذره، عوامل تولید ریزگرد هستند افزود:از 2005 تا 2015 بسامد ریزگردها افزایش داشته‌ و مهم ترین عامل افزایش بسامد، تغییرات اقلیمی بوده که سبب افزایش غبارها می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار