مدیر جهاد کشاورزی لامرد گفت: بیش از 11 تن گندم در سال زارعی جاری در لامرد تولید شد.
کد خبر: ۳۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۱ 13 May 2015

تابناک فارس به نقل از فارس:

عبدالحمید همتی اظهار داشت: در سال زارعی 94 - 93، 4 هزار و 300 هکتار سطح زیر کشت گندم در لامرد وجود داشت که نسبت به سال زارعی گذشته شاهد افزایش 30 درصدی بودیم.

وی افزود: 100 هکتار از این سطح زیر کشت به دلیل بارندگی‌های نامناسب رها شده است که درمجموع 11 تن و 500 کیلوگرم گندم در سال زارعی در لامرد تولید شد که نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش تولید داشته‌ایم و 10 درصد از آن به خودمصرفی کشاورزان بازمی‌گردد.

مدیر جهاد کشاورزی لامرد دلیل دوم کاهش تولید گندم در لامرد را کمبود بارندگی‌های مناسب در این شهرستان اعلام و خاطرنشان کرد: در سال زارعی جاری 73 میلی‌متر بارندگی رخ داد که سال زارعی گذشته این میزان 230 میلی‌متر بوده است.

همتی ادامه داد: میانگین برداشت گندم در هر واحد سطح 2.5 تن به‌طور متوسط بوده است.

وی بابیان اینکه گندم یک کالای استراتژیک است گفت: کشت گندم از حالت سنتی باید خارج شود چراکه امروز در بخش کشاورزی دستگاه‌ها مکانیزه شده‌اند اما همچنان کشت گندم به‌صورت سنتی انجام می‌گیرد که در این زمینه برنامه‌هایی در دستور کار است.

این مسئول اضافه کرد: آبیاری تحت‌فشار نواری در مزارع گندم انجام‌ شده و کاهش آب صورت نگرفته اما میزان برداشت بیشتر بوده است.

همتی در همین زمینه بیان داشت: در سال زارعی جاری شاهد افزایش چهار درجه‌ای دما در لامرد بودیم که می‌تواند در کاهش تولید گندم مؤثر باشد.

وی در مورد تولید صیفی‌جات در لامرد نیز بیان داشت: تولید صیفی‌جات امسال نسبت به سال گذشته در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و کشاورزان راضی هستند و بازار فروش نیز در وضعیت خوبی قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی لامرد با اشاره به اینکه حدود 25 درصد سهم اشتغال در بخش کشاورزی است ادامه داد: با توجه به بحران آب باید انتقال این مایه حیات از خلیج‌فارس به شهرستان لامرد صورت گیرد تا شاهد اشتغال‌ بیشتر و پایدار در بخش کشاورزی باشیم.

همتی در مورد مهم‌ترین برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: دیدار با ائمه جمعه و جماعات و خانواده‌های معظم شهدای جهاد، افتتاح طرح‌های کشاورزی، جلسه با کشاورزان و دیدار با کارکنان جهاد کشاورزی و خانوادهای آنان از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در هفته جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار