رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیراز گفت: اعتبارات در جهت اطفاء حریق در جنگلهای شیراز کافی نیست و نیاز به قرقبانهای فصلی و وسایل پیشرفته اطفاء حریق داریم.
کد خبر: ۳۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 12 May 2015
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:
همزمان با شروع فصل گرما با توجه به ایجاد پوشش گیاهی مناسب در عرصه های طبیعی در ابتدای امسال و خشک شدن پوشش در این فصل، احتمال وقوع آتش سوزی در مناطق جنگلی و مراتع بسیار زیاد است.

ایاز معزز افزود: پارسال حدود 600 هکتار از مراتع و جنگلهای حوزه شیراز در آتش سوخت، احتمال می رود امسال هم مانند پارسال، آتش سوزی هایی روی دهد.

وی در خصوص دلایل آتش سوزی پارسال در منابع طبیعی افزود: یکی از دلایل آتش سوزی رعایت نکردن مسائل حفاظتی و هوشیاری لازم از سوی مرتعداران، بهره برداران و چوپانان در هنگام ایجاد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی است.

این مسئول رعایت نکردن اصول حفاظتی و مراقبتی از سوی گردشگران و افرادی که جهت تفریح و تعطیلات گذرانی به طبیعت می روند را یکی دیگر از عوامل آتش سوزی ها دانست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیراز ادامه داد: رعایت نکردن اصول حفاظتی و مراقبتی از سوی شکارچیان از دلایل گسترده شدن آتش سوزی های پارسال بود.

معزز افزود: آتش سوزی مسافران و رهگذران در حاشیه جنگل و مناطق تفرجگاهی نیز گسترش آتش سوزی ها را به دنبال داشته است.

وی بیان کرد: تمام این موارد ریشه در مباحث فرهنگی و گاهی نداشتن شناخت از اهمیت منابع طبیعی به خصوص جنگلها و مراتع دارد که جهت رفع آنها باید نهضتی فراگیر صورت گیرد و به فرموده مقام معظم رهبری فرهنگ منابع طبیعی بایستی به معارف عمومی تبدیل شود.

این مسئول برگزاری کلاسهای ترویجی و آموزشی در بین مردم، صدور اطلاعیه های هشداری و انتشار آن در بین بهره برداران و اهالی، پخش برنامه های متنوع در خصوص طبیعت از سیمای مرکز فارس، تذکر و اخذ تعهدات لازم از بهره برداران و مرتعداران در خصوص حفاظت و صیانت از مراتع خود را از تدابیر اندیشیده شده برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در منابع طبیعی امسال دانست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیراز افزود: همچنین برگزاری جلسات متعدد در فرمانداری شهرستان و تعیین وظایف برای سایر ادارات و دستگاهها، تعیین اکیپ های گشت و مراقبت و برگزاری کشیک آماده اطفاء حریق، تهیه وسایل اطفاء حریق انفرادی از جمله بیل، قمقمه آب، چراغ قوه و آتشکوب، ساماندهی اکیپ های اطفاء حریق مردمی از طریق دهیاران و شوراهای اسلامی و بسیج منطقه، بالگرد برای انتقال سریع نیروها در مناطق صعب العبور و کوهستانی از دیگر تدابیر اندیشیده شده برای مهار آتش های امسال است.

معزز ادامه داد: اعتبارات در جهت اطفاء حریق کافی نیست و نیاز به قرقبانهای فصلی و وسایل پیشرفته اطفاء حریق از جمله خودروهای کمک دار دارای تانکر و مخزن آب مجهز به سیستم اطفاء حریق داریم.

برچسب ها: شیراز ، جنگل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار