معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: استان فارس با 14 هزار موقوفه یک‌ششم موقوفات کشور را در اختیار دارد.
کد خبر: ۳۲۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸ 09 November 2016
تابناک فارس به نقل از فارس: الیاس رضایی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استان فارس 14 هزار موقوفه داریم که یک‌ششم موقوفات کشور است و این امر به معنای آن است که 14 هزار خیر و نیک‌اندیش فارسی املاک خود را وقف امور خیریه کردند که یکی از عمده‌ترین نیات واقفین بحث عزاداری اباعبدالله است.

وی با بیان این‌که بیش از 200 هزار نفر در استان فارس مستأجر املاک موقوفه هستند، افزود: حدود 80 درصد از نیات وقف مربوط به امور مرتبط با عزاداری اباعبدالله و اطعام و نذر ایام محرم و صفر است.

رضایی ادامه داد: 12 هزار هکتار از اراضی شهر شیراز موقوفه است و شاخص‌ترین آنها موقوفات مربوط با عزاداری و اطعام اباعبدالله است.

وی اضافه کرد: یک بخش از افرادی که املاک اوقافی در اختیار دارند یا مستأجر اوقاف هستند و سند اجاره آنان وجود دارد و بخش دیگر افرادی هستند که املاک اوقافی را در تصرف دارند اما سند اجاره برای پرداخت حق‌وحقوق موقوفات تنظیم نکرده‌اند.

وی متذکر شد: امتیاز یا حق تملک اعیان در صورتی‌که حق‌وحقوق اوقاف پرداخت شود قابل‌انتقال است اما انتقالات متصرفان که حق‌وحقوق وقفی را نمی‌پردازند غیرشرعی است.

رضایی بیان کرد: در سال‌های اخیر سالانه تعداد زیادی از افرادی که املاک اوقافی در اختیارشان است می‌آیند و سند تنظیم می‌کنند اما همچنان تعداد زیادی از املاک وقفی سند اجاره ندارد.

وی یادآور شد: افرادی که مستأجر ملک اوقافی هستند و هنوز رابطه تجاری با اداره اوقاف و امور خیریه ندارند یا مهلت اجاره به اتمام رسیده و تمدید نکرده‌اند بدانند این مال‌الاجاره بر گردنشان است و با نپرداختن آن از اجرای نیت خیر واقف جلوگیری می‌کنند.

رضایی تصریح کرد: ادارات ما در ایام محرم و صفر تخفیف ویژه می‌دهند و خواهش ما این است این افراد مراجعه کنند و این دین سنگین که بر گردنشان است را تسویه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار