رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که عرضه غذای خانگی توسط دستفروشان، سلامت جامعه را تهدید میکند، برخورد قاطع دستگاه های مسئول با این تخلف بهداشتی را خواستار شد و از مردم خواست که از خریداری و مصرف این غذاها خودداری کنند.
کد خبر: ۳۱۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴ 26 October 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: محصولات غذایی با عنوان غذای خانگی که معمولا در صندوق عقب خودروها یا در وانت بارها عرضه میشود به هیچ وجه توجیه بهداشتی ندارد و با اطمینان میتوان گفت که این غذاها سلامت مردم را تهدید میکند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به مسئولیت دستگاه های مختلف در این زمینه گفت: این دانشگاه، شهرداریها، نیروی انتظامی و اتحادیههای صنفی در این حوزه مسئولیت دارند و باید جلوی عرضه غذای خانگی در حاشیه خیابانها را بگیرند. ما به تنهایی در این عرصه مسئول نیستیم و نباید انتظار داشت که دانشگاه به تنهایی بتواند جلوی عرضه این نوع غذاها را بگیرد.
ایمانیه با بیان این که این غذاها کیفیت پایینی دارند، گفت: هیچ ضمانتی مبنی بر اینکه این نوع غذاها در آشپزخانههای فاقد بار میکروبی پخته شده باشد نیست. این نوع غذاها قطعا همراه با بار میکروبی و سموم است و مردم نباید جذب قیمت نسبتا پایین آن بشوند.پرداخت قیمت پایین برای این نوع غذاها ممکن است در کوتاه مدت به نفع اقتصاد خانوار باشد ولی با توجه به تهدید میکروبی و مسمومیت در آینده مصرف کنندگان را دچار مشکل میکند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دست فروشان و دوره گردها ممکن است از بد حادثه و از سر ناچاری و بیکاری به این کار روی آورده باشند اما آنها نیز باید بدانند که با این کار طیف وسیعی از مصرف کنندگان را به زحمت می اندازند.
ایمانیه گفت: متاسفانه عرضه این نوع غذاها از شیراز و شهرهای بزرگ شروع شد و اکنون دامنه آن به شهرهای کوچک نیز رسیده است. در برخی از شهرستان های استان فارس و حتی شهرهای کوچک اکنون در حاشیه کمربندیها و خیابانها این نوع غذاها عرضه میشود. ماندن این غذاها در نور آفتاب به ویژه در روزهای گرم خطر فساد پذیری آن را بیشتر می کند. ماندن غذا در ظروف یکبار مصرف نیز می تواند به فساد آن کمک کند.
این مسئول با بیان این که مردم نباید فریب نام این نوع غذاها را بخورند گفت: نام غذای خانگی در نگاه اول فریب دهنده است. غذای خانگی عرضه شده در حاشیه خیابانها به هیچ عنوان قابل مقایسه با غذایی که هر کس در خانه خود می پزد نیست. افزایش ابتلا به بیماری هایی همچون سرطان و مشکلات گوارشی و کبدی میتواند حاصل مصرف همین غذاها باشد.
وی گفت: 40 خودرو متعلق به فروشندگان غذای خانگی در یک ماه گذشته در شیراز توقیف شده است اما همچنان شاهد عرضه غذای خانگی توسط فروشندگان سیار و دست فروشان در سطح شهر شیراز هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار