کد خبر: ۲۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸ 27 April 2015
طعمي تلخ و تند دارد و در صنعت آشپزي به عنوان طعم‌دهنده غذا، بسيار استفاده مي‌شود. از گذشته‌هاي دور هم در طب آسيايي کاربرد داشته است و حاوي مقدار زيادي رنگدانه‌هاي نارنجي است، اين ماده رنگي باعث افزايش توان آنتي‌اکسيدانتي مي‌شود و بدن را در برابر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان معده و کولون و همچنين در برابر ابتلا به کبد چرب محافظت مي‌کند.
اين متخصص تغذيه و رژيم درماني معتقد است که اين طعم‌دهنده غذا بايد هر چند وقت يکبار به صورت تازه خريداري و آسياب شود چراکه بخشي از آثار اين ادويه مربوط به رايحه آن است که در اثر حرارت يا مرور زمان کاسته مي‌شود بنابراين نوع تازه آن خواص بيشتري دارد.

دکتر محمدحسن انتظاري مي‌گويد: «براساس مطالات مقدماتي که روي 18 بيمار مبتلا به اچ‌آي‌وي صورت گرفته، مشخص شده دوز بالاي زردچوبه قوي (2000 ميلي‌گرم در روز) مي‌تواند مولکول شيميايي -- ترشح شده توسط سلول‌هاي آلوده به اچ‌آي‌وي –که با سرعت در سير تکامل ايدز است را بلوک کند. البته افراد معمولي مجاز به استفاده روزانه 5/1 تا 2 گرم زردچوبه هستند و نبايد در مصرف آن خيلي زياده‌روي کنند. در ضمن بهتر است زردچوبه را به صورت چوب تهيه و به اندازه نياز خود آن را آسياب کنند.»

وي در ادامه صحبت‌هايش با بيان اينکه علاوه بر زردچوبه، ادويه و سبزي‌هاي معطر ديگري هم هستند که افزودن آن‌ها به رژيم غذايي مي‌تواند براي سلامت مفيد باشد، بيان مي‌کند: «نعناع نيز شبيه يک آرام‌کننده براي معده‌دردهاي طولاني‌مدت است. در حال حاضر نعناع به‌عنوان يک عامل ضد سرطاني به شمار مي‌رود. مي‌توان از اين سبزي در تهيه سالاد ميوه و فصل همراه با هويج و نخودفرنگي بهره برد.»

به گفته انتظاري يکي ديگر از گياهاني که بايد در هر آشپزخانه‌اي باشد رزماري است که در درمان سوءهاضمه تيز مؤثر است. او مي‌گويد: «رزماري حاوي آنتي‌اکسيدان‌هاي قدرتمند و ويتامين‌هاي مختلفي است و مي‌تواند براي درمان سوءهاضمه مورداستفاده قرار گيرد. براي بهره بردن از فوايد اين آن مي‌توان از رزماري در تهيه مرغ، نان و سبزيجات استفاده کرد.»
انتظاري در پايان با اشاره به اينکه آويشن نيز نقش مؤثري در مبارزه با باکتري‌هايي مانند اي کولاي دارد، اضافه مي‌کند: «اين گياه عالي نمادي از آشپزخانه‌هاي سنتي ايتاليايي است و بو طعم و مزه خوبي دارد و حاوي 12 نوع آنتي‌اکسيدان از نوع کاروکرول و تيامول است. عناصري که، براساس تحقيقات صورت گرفته نقش مؤثري در مبارزه با باکتري‌هايي مانند اي کولاي E.coli، سالمونلا و استافيلوکوکوس دارد. بنابراين براي حفظ سلامتتان هم که شده بهتر است از فوايد هيچ‌يک از اين ادويه و گياهان معطر غافل نشويد.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار