مدیر سازمان تعاون روستایی فارس : تنها پرتقالی که ویژگی های صادراتی دارد، پرتقال والنسیا تولیدی در استان فارس است.
کد خبر: ۲۳۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴ 15 May 2016


مدیر سازمان تعاون روستایی فارس گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم در این استان (هجدهم فروردین) تا صبح بیست و پنجم اردیبهشت ماه جاری افزون بر 122 هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال بیانگر 12درصد افزایش است.

احد بهجت حقیقی، شنبه در نشست خبری در شیراز افزود: دولت در سال جاری قیمت خرید گندم را برای هر کیلو 12 هزار و 755 ریال تعیین کرده است که رقم بسیار بالایی در مقایسه با بهای گندم خارجی و حتی بازار آزاد است و انگیزه خوبی برای فروش محصول گندم تولیدی کشاورزان به دولت ایجاد کرده است.
پیش از این معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس هجدهم فروردین 95 در جشن برداشت نخستین مزرعه گندم استان فارس در شهرستان مُهر با اشاره به مشکلات استان در زمینه خشکسالی و کمبود منابع آبی گفت: در سال زراعی گذشته (94-93) حدود 428 هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص داشت که در سال زراعی جاری (95-94) برای متناسب کردن سطح زیرکشت با منابع آبی، سطح زیرکشت به 375 هزار هکتار کاهش یافته است.
محمد صادقی افزود: در سال زراعی گذشته یک میلیون و 234 هزار و 341 تن گندم در استان فارس تولید شد که با وجود کاهش سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری پیش بینی می شود که شاهد افزایش تولید گندم در این استان باشیم.

خرید 9 هزار تن جو از کشاورزان فارس
مدیر سازمان تعاون روستایی فارس اظهار کرد: شرکت های تعاونی روستایی امسال برای نخستین بار مبادرت به خرید جو می کنند و تا کنون 9هزار تن جو از کشاورزان استان فارس خریداری شده است.

وضعیت کشت برنج و گندم در شرایط کم آبی
بهجت حقیقی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت مبنی بر کشت نشدن برنج در استان های جنوبی کشور از جمله فارس اظهار کرد: این سازمان متولی تشکل های کشاورزی است و در این ارتباط، نظام صنفی کشاورزی که با حضور کشاورزان پیشرو و نخبه تشکیل شده است، به صورت مستدل با مراجع دولتی در این زمینه گفت و گو و از حقوق کشاورزان دفاع می کند.
وی گفت: بر این باور هستیم در شرایط کنونی که با کم آبی و خشکسالی رو به رو هستیم، شرکت های تعاونی باید به حدی درآمدزا باشند که به کشاورزان پول بدهند و به آنها بگویند امسال محصول نکارید.
بهجت حقیقی در پاسخ به پرسشی درباره درخواست کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز مزارع گندم از سد درودزن نیز گفت: تعاونی ها در ارتباط با حل این مشکل نقش خاصی ندارند، از دیگر سو، بحث کم آبی، بحث جدیدی نیست و همانگونه که در شورای کشاورزی استان به ریاست استاندار فارس مطرح شد باید تصمیم کلانی در باره آن گرفته شود.

تلاش برای توانمندسازی شرکت های زیان ده
مدیر سازمان تعاون روستایی فارس در بخش دیگری از مطالب خود اظهار کرد: شرکت های تعاونی روستایی و کشاورزی این استان 435 هزار عضو دارند.
وی افزود: از 518 شرکت تعاونی روستایی و کشاورزی این استان حدود 100 شرکت زیان ده هستند و سرمایه خود را از دست داده اند اما در سال جاری به دنبال این هستیم که با تغییر فعالیت ها، این شرکت ها را توانمند و یا این که آنها را با شرکت های توانمند ادغام کنیم.
بهجت حقیقی گفت: متاسفانه در دولت های گذشته، مدیرانی در مسئولیت برخی از این شرکت های تعاونی در حال فعالیت بودند که نه تحصیلات مرتبط با کشاورزی داشتند و نه توانمندی و دیدگاه فعالیت اقتصادی از این رو شرکت های تحت مدیریت را به ورشکستگی کشاندند.

 لقمه ای که دور سر چرخانده می شود
مدیر سازمان تعاون روستایی فارس در بخش دیگری از سخنان خود رویکرد دولت گذشته در گرفتن ماموریت خرید گندم از بخش خصوصی و تعاونی ها و سپردن آن به شرکت های دولتی انتقاد کرد و گفت: این رویکرد در منافات با دستور کار خصوصی سازی است.
وی اظهار کرد: از آنجا که شرکت های دولتی توان خرید محصول گندم را از کشاورزان ندارند، آن را به عنوان مباشر به تعاونی های روستایی سپرده اند که مصداق این جمله معروف است که این لقمه دور سر چرخانده می شود.
بهجت حقیقی ادامه داد: با توجه به این که استان های فارس و خوزستان دو قطب بزرگ خرید غلات کشور از کشاورزان هستند، این وضعیت مشکلاتی را برای این دو استان ایجاد کرده است.

افزایش سهم کشاورزان از درآمد محصولات صادراتی

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس : تنها پرتقالی که ویژگی های صادراتی دارد، پرتقال والنسیا تولیدی در استان فارس است و شرکت های تعاونی روستایی به عنوان حلقه واسط میان کشاورزان و صادرکنندگان زمینه ساز 33 تن پرتقال، 22 تن خرما و 40 تن سیب در سال 94 به خارج از کشور بودند که از این طریق، درآمد بیشتری از محل صادرات عاید کشاورزان می شود.
بهجت حقیقی گفت: آماده هستیم که بذرهایی با ویژگی محصول صادراتی را برای 10 درصد سطح زیرکشت هر یک از کشاورزان استان تامین کنیم و محصولات تولیدی را به خارج کشور صادر کنیم.
مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس در ادامه با بیان این که این استان از نظر فضای سردخانه ای برای نگهداری محصولات کشاورزی در تنگنا است، از ورود سرمایه گذاران به این عرصه و همچنین ساخت سیلو و انبارهای مکانیزه استقبال کرد و گفت: از همه توان برای حمایت از سرمایه گذاران این حوزه و آسان کردن امور اخذ مجوز و فعالیت آنها بهره می گیریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار