رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: کارشناسان معماری باید هویت فرهنگی ایرانی اسلامی شیراز و دیگر شهرها را بازگردانند.
کد خبر: ۱۶۸۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴ 23 January 2016
تابناک فارس به نقل از فارس: غلام‌مهدی حقدل بعدازظهر امروز در آیین پیش‌همایش ملی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی اظهار داشت: باید یادگارهایی برای آیندگان ساخته شود که از نظر فرهنگی به آن افتخار کنند.

وی افزود: آغاز بی‌هویتی فرهنگی از دوران قاجار بود و تا دوران پهلوی ادامه داشت که به سیمای بصری شهرهای ما آسیب وارد شد اما امروز به یمن انقلاب، حرکات فرهنگی خوبی آغاز شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بابیان اینکه باید به هویت اصیل فرهنگی خود بازگردیم، خاطرنشان کرد: خوب نیست آثار فرهنگی و معماری ایرانی اسلامی در شهرها کم‌رنگ باشد.

وی مسکن را جای آرامش دانست و یادآور شد: کارشناسان معماری باید هویت فرهنگی ایرانی اسلامی را به شهرها بازگردانند.

حقدل افزود: باید آثار این‌گونه همایش‌ها که محور آن فرهنگی است، در شیراز دیده شود.

در این سمینار همچنین یک استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس تهران نیز که موضوع بحث خود را مکتب طراحی شیراز قرار داده بود، گفت: با وجود اینکه بزرگان استان فارس با ادب خود ما را در صدر جهان قرار دادند، اما به نظر می‌رسد که کمتر از نقاط دیگر کشور به آن پرداخته شده است.

محمدرضا پورجعفر با اشاره به اینکه فرهنگ کشور با سیاست‌های اواخر دوره قاجار مظلوم واقع شد، اظهار داشت: در آن زمان هرکه از غرب و پیشرفت آن سخن می‌گفت، متجدد به‌شمار می‌رفت و در غیر این صورت عقب‌افتاده تلقی می‌شد.

وی یادآور شد: شهر شیراز در فرهنگ طراحی شهری اصول و قواعد متفاوتی دارد و برای بازیابی معماری آن باید به اشعار و ادبیات قدیمی آن مراجعه کرد.

این پژوهشگر برتر کشور یادآوری کرد: فارس، عیسی شیرازی بزرگ‌ترین معمار برجسته را به جهان عرضه کرده است.

دبیر علمی همایش ملی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی نیز در حاشیه این نشست گفت: این چهارمین پیش‌سمینار است که پیش از همایش اصلی ترتیب یافت.

طاهره نصر افزود: نخستین همایش ملی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی (سیمای دیروز، چشم‌انداز فردا) در 28 و 29 بهمن‌ماه جاری از سوی شهرداری شیراز و سازمان نظام‌مهندسی فارس برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: در نخستین همایش ملی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی یک نمایشگاه کتاب با تخفیف ویژه و نمایشگاه عکس شیراز قدیم نیز در زمره برنامه‌های جنبی این برنامه خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار